Skitse over god cirkulation..

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
calle3
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 6740 Bramming

Skitse over god cirkulation..

Indlæg af calle3 »

Er der en venlig sjæl, der kan komme med et oplæg/skitse til hvordan jeg bedst placerer mit powerhead ( tunze 6045 ) i forhold, til
udstrømmeren i mit Shin Mao 151 L

har flere ideér men aner ikke hvad det bedste er, en idé jeg har:

-udstrømmeren er jo placeret højt til højre i akvariet , men kan drejes som man ønsker. Tænkte på at dreje den lidt opad,
for at de samtidig med at den laver bevægelse i overfladen, at den så laver en strøm tværs igennem langs bagvæggen.
Og så sætte powerhead ud mod frontglasset til venstre.. sætte den højt, men få den til at pege en anelse nedad, samtidig
med at den laver en strøm tværs igennem langs frontruden...

Stenene bliver bygget om sådan at der er åbent i midten med sten i begge hjørner... jeg tror i ved hvad jeg mener :scream:
mvh

Bjørn Callesen

151 Liters Shin Mao med Tunze Nano 6045
21 Kg LS + 9 kg Live Sand
Skifter ca 10 liter vand om ugen
Tilsætter 3,8 ml Easylife A+B 1 gang om ugen
Tilsætter 0,65 ml VSV om dagen
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Helsinge

Re: Skitse over god cirkulation..

Indlæg af Jalockin »

Tror at den bedste løsning er den du finder selv, da der ikke er nogen facitliste om hvornår det er den bedste cirkulation..... Det eneste du umiddelbart skal være sikker på er at der ikke er noget vand nede i et eller andet hjørne der står stille....
360L under planlægning
Brugeravatar
calle3
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 6740 Bramming

Indlæg af calle3 »

ok... men lige et par sidebemærkninger så??

den idé med at bryde overfladen, er den god?? eller skal jeg ikke bruge kræfter på det, så hellere pege den
nedad så der kommer mere strøm i vandet??

det med at få det til at cirkulere i en cirkel, som jeg har beskrevet her.... er det en go idé eller skal strømstrålen hellere rettes med stenopsætningen, som jeg kan se nogen gør??
mvh

Bjørn Callesen

151 Liters Shin Mao med Tunze Nano 6045
21 Kg LS + 9 kg Live Sand
Skifter ca 10 liter vand om ugen
Tilsætter 3,8 ml Easylife A+B 1 gang om ugen
Tilsætter 0,65 ml VSV om dagen
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

jeg ville mene det er svær for ander at kunne sige hvordan ens cirkulations pumper skal side. Men du skal gå efter noget bevægelse i overfladen samt bunden og dine sten..

Det svære ved det er at sige har et overløb med skrå sider i stedet for en firkant, hvordan ligger dine sten i forhold til dit overløb og hvordan pumper du dit vand retur..

Da jeg startede op fik jeg en PB hvor i der stod, retur vandet skal pumpes tilbage i modsatte ende end overløbet og helst bag ved dine sten, et rør med en masse huller i alle retninger, 1 curkulations pumpe som har retning hen over dine sten, 1 langs bunden og til sidst 1 bagved dine sten ved over løbet så skulle du være dæket godt ind. Den har jeg fulgt og har ikke nogen døde punkter ( tester med at drysse lidt sand ned)
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

jeg ville mene det er svær for ander at kunne sige hvordan ens cirkulations pumper skal side. Men du skal gå efter noget bevægelse i overfladen samt bunden og dine sten og om der er mange små eller store, for hver sten bryder jo din cirkulation.. Men som sagt mange måder og mange indblik i det og mange meninger, men prøv dig frem det er nemmest men får endelig en til at ramme dit frontglas :p

Det svære ved det er at sige har et overløb med skrå sider i stedet for en firkant, hvordan ligger dine sten i forhold til dit overløb og hvordan pumper du dit vand retur..

Da jeg startede op fik jeg en PB hvor i der stod, retur vandet skal pumpes tilbage i modsatte ende end overløbet og helst bag ved dine sten, et rør med en masse huller i alle retninger, 1 curkulations pumpe som har retning hen over dine sten, 1 langs bunden og til sidst 1 bagved dine sten ved over løbet så skulle du være dæket godt ind. Den har jeg fulgt og har ikke nogen døde punkter ( tester med at drysse lidt sand ned)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"