Grønne alger hvorfor...
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2008
Grønne alger hvorfor...
Jeg har et 250 ltr. som har kørt 1 års tid nu, men jeg har et stort problem med grønne alger på glasset men kun på glasset ikke på sten eller sand, jeg kan skrabe algerne af i dag og i morgen er de der igen men hvorfor???
Alle mine værdier ser fine ud, ikke noget fosfat ingen silikat og ca. 2 i nitrat. Jeg skifter 20% hver 2 uge og bruger osmose vand.
Er der nogen der har en ide til hvorfor det er sådan et problem i mit akvarie...
Jeg har en rimelig lys stue men det skulle da ikke kunne gøre det så slemt for det er slemt meget slemt...
Alle mine værdier ser fine ud, ikke noget fosfat ingen silikat og ca. 2 i nitrat. Jeg skifter 20% hver 2 uge og bruger osmose vand.
Er der nogen der har en ide til hvorfor det er sådan et problem i mit akvarie...
Jeg har en rimelig lys stue men det skulle da ikke kunne gøre det så slemt for det er slemt meget slemt...
Re: Grønne alger hvorfor...
Hej Hoffmann
Vi har et RSM250 og har nøjagtig samme problem - faktisk har jeg lige givet ruderne en ordentlig tur i alle hjørne og kanter
Så hvis der er nogen der har en ide til at fjerne dem helt er jeg med på en lytter
Hilsen Sine
Vi har et RSM250 og har nøjagtig samme problem - faktisk har jeg lige givet ruderne en ordentlig tur i alle hjørne og kanter

Så hvis der er nogen der har en ide til at fjerne dem helt er jeg med på en lytter

Hilsen Sine
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvor gammelt er dit osmoseanlæg?? 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Du har et næringsproblem, måske...
Hvor store er dine algedannelser?
Hvis du mener at der danner sig en tynd algefilm på glasset, som skal fjernes en gang om ugen , vil jeg blot sige velkommen i klubben, det tror jeg de fleste af os gør.
Hvor store er dine algedannelser?
Hvis du mener at der danner sig en tynd algefilm på glasset, som skal fjernes en gang om ugen , vil jeg blot sige velkommen i klubben, det tror jeg de fleste af os gør.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Ja og så de småLars M skrev:Du har et næringsproblem, måske...

Disse 2 slags alger er vist næsten umulige at undgå, hvis man vi ha' et rimeligt naturligt akvarie.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
ja uha hvor jeg hader de prikgrønne alger der:(...Lars S skrev:Ja og så de småLars M skrev:Du har et næringsproblem, måske...
Hvis du mener at der danner sig en tynd algefilm på glasset, som skal fjernes en gang om ugen , vil jeg blot sige velkommen i klubben, det tror jeg de fleste af os gør.prikgrønne alger, der kun kan tages en en skraber.
Disse 2 slags alger er vist næsten umulige at undgå, hvis man vi ha' et rimeligt naturligt akvarie.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Du kunne overveje en algeascrubber. Den skulle efter sigene kunne reducere algerne.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Der er flere der skriver om de : algeascrubber jeg er lidt usikker på hvad det er, men jeg brugere mindst 1 gang om ugen en stor alge magnet med en rude renserkniv på, den tager det, men det ville jo være dejligt at være fri for det
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 87#p202187

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 87#p202187
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Mit osmoseanlæg har lige fået skiftet filtere for en måned siden så det burde ikke være der den ligger, og den algefilm som klubben
får på en uge den får jeg på et døgn
jeg skal skrabbe hver dag for at have et klart akvarie 
Mine testsæt burde virke fint for jeg får de samme rasultater når jeg får målt mit vand hos Carsten i DecOcean Aquarium...

Mine testsæt burde virke fint for jeg får de samme rasultater når jeg får målt mit vand hos Carsten i DecOcean Aquarium...
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Så lyde det som om du har for meget næring i tanken.
Sæt dit fodre ned til max hver 2 dag evt. hver 3, fodre mindre, har du for mange fisk i forhold til akvariet str. osv. det er helt grundlæggende.
Lidt spørgsmål du kan stille dig selv :
Skifter du vand tit nok og nok ?
Stille stående vand, opsamlet slam nogle stedder ?
For lidt LS ?
Sæt dit fodre ned til max hver 2 dag evt. hver 3, fodre mindre, har du for mange fisk i forhold til akvariet str. osv. det er helt grundlæggende.
For lidt LS ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jern i tanken kan være en fødekilde for alger...
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Lars S skrev:Så lyde det som om du har for meget næring i tanken.
For lidt LS ?
Skifter jeg vand tit nok og nok ? Jeg skifter 20% hvert 14 dag, så det vil jeg da mene jeg gør...
Stille stående vand, opsamlet slam nogle stedder ? Jeg har massere sirkulation, mere så vælter eller dør mine koraller + de pumper der skydder bag stenene...
For lidt LS ? Jeg har vel en 45 kg. tror jeg...
Jeg er blank jeg ved simpel hen ikke hvad det kan være...
Hvor mange fisk kan man have i et 250 ltr. ??? Det kommer and på str. af fiskene men klovn fisk og damsler str. hvor mange kan der så være???
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Ingen jern hvad jeg ved af 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej hoffman ,stop fodringen i fire dage,rens skummeren hver 14 dag....hold øje med PO4 den burde ikke stige ved fodring(hvad måler du med og hvornår er det før eller efter du har aktiveret biofilmen på glasset)
jeg renser mine ruder 3-4 dag i zeovit akvarie...
jeg renser mine ruder 3-4 dag i zeovit akvarie...
Senest rettet af ole kekkonen fre 12. jun 2009 10:19, rettet i alt 1 gang.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Tjaa det lyder fint nok.Hofmann skrev:Lars S skrev:Så lyde det som om du har for meget næring i tanken.
For lidt LS ?
Skifter jeg vand tit nok og nok ? Jeg skifter 20% hvert 14 dag, så det vil jeg da mene jeg gør...
Stille stående vand, opsamlet slam nogle stedder ? Jeg har massere sirkulation, mere så vælter eller dør mine koraller + de pumper der skydder bag stenene...
Hvor mange fisk kan man have i et 250 ltr. ??? Det kommer and på str. af fiskene men klovn fisk og damsler str. hvor mange kan der så være???
Fodre du for meget for tit, det er tit her det går galt ?
Jeg kan se på mit eget 530 L hvor jeg har købt nogle fisk som jeg prøver at få mave på, så pt. fodre jeg lige lidt for meget og for tit det gir' lidt alger og slam, derfor må jeg skifte vand mere end jeg normalt gør ( plejer at skifte ca. 15 % hver 6 uge ) nu gør jeg det så hver 3 - 4 uge.
Har du meget lys på, evt- for lang tid ?
Det med altal fisk, det er meget svært at sige, det er nok kun dig selv der kan svare på dette, eller hvis du f.eks. har ( nu overdriver jeg mega ) 30 klovnefisk ja så er det for meget, jeg vil nok mene max 10 stk.- ikke store klovne, min den store er ca. 10 cm. ) men det kommer jo også an på din skummere, arbejder den godt nok ?
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg måler med salifert test,
(hvad måler du med og hvornår er det før eller efter du har aktiveret biofilmen på glasset)
Undskyld men jeg forstår ikke lige hvad du skriver her...
Ole
(hvad måler du med og hvornår er det før eller efter du har aktiveret biofilmen på glasset)
Undskyld men jeg forstår ikke lige hvad du skriver her...

-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Lars S skrev:Tjaa det lyder fint nok.Hofmann skrev:Lars S skrev:Så lyde det som om du har for meget næring i tanken.
For lidt LS ?
Fodre du for meget for tit, det er tit her det går galt ?
Jeg kan se på mit eget 530 L hvor jeg har købt nogle fisk som jeg prøver at få mave på, så pt. fodre jeg lige lidt for meget og for tit det gir' lidt alger og slam, derfor må jeg skifte vand mere end jeg normalt gør ( plejer at skifte ca. 15 % hver 6 uge ) nu gør jeg det så hver 3 - 4 uge.
Har du meget lys på, evt- for lang tid ?
Det med altal fisk, det er meget svært at sige, det er nok kun dig selv der kan svare på dette, eller hvis du f.eks. har ( nu overdriver jeg mega ) 30 klovnefisk ja så er det for meget, jeg vil nok mene max 10 stk.- ikke store klovne, min den store er ca. 10 cm. ) men det kommer jo også an på din skummere, arbejder den godt nok ?
Skummeren skumme men godt nok det ved jeg ikke. Det skal måske lige siges det er et Rsm 250 ltr. og grunden til jeg ikke har skravet før det var et Rsm er fordi jeg syntes at mange her på forumet sætter dette akvarie i bås som et dårligt akvarie, så når man skriver rsm så får man tit de samme svar som: det er skummeren det er dit og dat. Der er ikke nogen der tænker på andra ting så snart de ser RSM, men jeg må sige at Rsm 250 er et vellykket akvarie hvis man lige ser bort fra varme problamet, lyset på det akvarie er da super flot efter min mening, mine koraller vokser på livet løs og har flotte faver så jeg syntes selv jeg har et flot akvarie og det hele køre som det skal men jeg er bare så træt af de grønne alger på ruden som jeg skal skrabe af hver dag, hvis det var hvert 4-5 dag så ok men hver dag ØV...
Jeg giver ikke meget mad men jeg kan da prøve og skære mere ned på det og se om det hjælper, jeg har også skåret mine spore elementer ned til en gang om måneden´i stedet for hver uge men det har ikke hjulpet i nu.
Hvordan gør i med spore elementer og foder til de forskelige koraller???
Et lille bildede af baljen, det er godt nok nogle måneder siden det er tager så der er sket lidt eller meget faktisk, sad lige og kikkede lidt på billede og samligner jeg korallerne med hvordan de ser ud i dag så er de godt nok vokset MEGET

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg ville stoppe helt med sporstoffer, undtagen mg, ca også en alk buffer.. Hvis korallerne begynder og miste farve kan du begynde igen.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Ja det kunne være men skal jeg så forsætte med jod ved siden af...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
I bogen reef secrets tales der om, at en smule alger er tegn på et velfungerende akvarium, blot de ikke tager overhånd - Alger er en naturlig del af et koralrev - faktisk kan et koralrev ikke fungere uden dem, så hvis du kun har alger på ruden idet omfang, du taler om, ville jeg ikke være bekymret.
jerslev
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Det ser fint ud, men nu kan man jo så se at du f.eks. har 3 gule kiruger samt nogle andre, i hvilken fisk har du mere i ?
Jeg tilsætter ikke sporestoffer, jeg har kun 1 koral som jeg fodre 2 gange om ugen det er en Chilli koral den får fint artemia og eller Bosmider.
Fodre max 3 gange om ugen, og så lidt tang max 5 gange om ugen, og kun lidt, gør dette i f.eks. 1 mdr. så vil du sikkert se en eller anden form for forandring håber jeg.
Husk at når noget går galt i et saltvands akvarie går det stærkt, men nå man skal / vil rette op på noget tager det lang tid - i et saltvands akvarie er tålmodighed meget vigtigt.
Jeg tilsætter ikke sporestoffer, jeg har kun 1 koral som jeg fodre 2 gange om ugen det er en Chilli koral den får fint artemia og eller Bosmider.
Fodre max 3 gange om ugen, og så lidt tang max 5 gange om ugen, og kun lidt, gør dette i f.eks. 1 mdr. så vil du sikkert se en eller anden form for forandring håber jeg.
Husk at når noget går galt i et saltvands akvarie går det stærkt, men nå man skal / vil rette op på noget tager det lang tid - i et saltvands akvarie er tålmodighed meget vigtigt.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Lars S skrev:Det ser fint ud, men nu kan man jo så se at du f.eks. har 3 gule kiruger samt nogle andre, i hvilken fisk har du mere i ?
Jeg har ikke de gule kiruger mere det er vel 1-2 måneder siden jeg skilte mig af med dem...
Som det er nu har jeg.
2 klovn fisk.
2 blå djævle damsler
3 ild haler
1 mandarin fisk
1 koral vogter (den røde fra haveje, super sjov fisk)
3 Pseudanthias squamipinnis
Og disse fisk er vel det man kan kalde små fisk IKKE ???
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Hvis dit akvarium stadigt er så smukt som på billedet, gør du bestemt intet galt. Der vil altid danne sig en lille smule algefilm og de der små grønne algepletter på glasset. Det tror jeg ikke man kommer uden om. Min strategi har været at have godt med snegle (Astrea) og kirurger mv. som tager mange af algerne. Og så vil jeg hellere have et akvarium med lidt alger i som vokser godt og ser sundt ud. Sålænge der ikke danner sig egentlige trådalgeområder mv. mener jeg ikke man har et problem.
Blot min filosofi omkring saltvandsakvarier.
Blot min filosofi omkring saltvandsakvarier.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvis dit akvarie bare ligner billedet lidt, vil jeg heller ikke mene dit problem er særlig stort, lidt alger er svært at undgå, synes det er en god fiskesammensætning du har, mængde i forhold til liter vand, så hvis dine test er fine, ville jeg da bare forsætte.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg takker for de fine ord og ja akvariet er stadig lige så smukt faktisk smukkere en på billede da mine koraller er vokset meget siden det billede er taget...
Og tak til alle andre der har givet nogle svar...
Og tak til alle andre der har givet nogle svar...

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg har fodret mere end normalt i en uge + jeg har haft ca. 1/8 af et noritang blad i pr. dag i den uge. (Fordi min Gule kirurg var blevet meget tynd og jeg har ikke haft noritang før...)
Nu skal jeg også skrabe alger af forruden hver dag og jeg vil også prøve at nedsætte fodringen igen, men er lidt nervøs for den gule. (Den har dog taget på i løbet af ugen...)
Nogen der har et bud på hvor lidt noritang der bør bruges til 1 kirurg pr. uge?

Nu skal jeg også skrabe alger af forruden hver dag og jeg vil også prøve at nedsætte fodringen igen, men er lidt nervøs for den gule. (Den har dog taget på i løbet af ugen...)
Nogen der har et bud på hvor lidt noritang der bør bruges til 1 kirurg pr. uge?

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)