5 hurtige spørgsmål
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9600 Aars
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Simested
5 hurtige spørgsmål
Hej alle
Jeg har nu haft mit akvarie kørende i lidt over 2 måneder (købte det brugt af en, som havde det i et år, og alt trives, dog har jeg lige lidt undrende spørgsmål.
værdier er fine er som de skal være, dog har jeg ikke fået invisteret i et andet testsæt som skal teste fosfat, men red sea og saliferts måler 0. nitrat 0, ph 8.6, kh 9 - 10.
1. min blå kejser har døjet med hvide pletter og den har også stadig en stor klump til at sidde på "hagen", jeg fodrer den rigtig godt, 3 - 5 gange dagligt af små portioner. Jeg venter på det skal falde af, kan en mørkelægning gøre så de falder af ???
2. Mit overløb er vildt fyldt med brune alger, i selve akvariet er de der ikke, hvad kan der lige været gået galt der ??
3. Som mit overløb er min sump også lidt invaderet af brune alger på glasset, dog ikke i nær så stor grad, kan der gøres noget der ??
4. min acropora med blå spidser har 3 steder brunt på spidserne, det har den haft i 3 uger nu, skal jeg tage den op og knække spidserne med det brune af, eller vente lidt mere til det måske går over ?? 5. Stenen som min acropora er sat på , er der brune plamager, jeg har haft den oppe og kradse det af, men nu en måned efter kommer det igen, der er andre steder i akvariet som det også er, hvad er det og hvad kan det skyldes ?? Håber nogle kan hjælpe mig her...
Jeg har nu haft mit akvarie kørende i lidt over 2 måneder (købte det brugt af en, som havde det i et år, og alt trives, dog har jeg lige lidt undrende spørgsmål.
værdier er fine er som de skal være, dog har jeg ikke fået invisteret i et andet testsæt som skal teste fosfat, men red sea og saliferts måler 0. nitrat 0, ph 8.6, kh 9 - 10.
1. min blå kejser har døjet med hvide pletter og den har også stadig en stor klump til at sidde på "hagen", jeg fodrer den rigtig godt, 3 - 5 gange dagligt af små portioner. Jeg venter på det skal falde af, kan en mørkelægning gøre så de falder af ???
2. Mit overløb er vildt fyldt med brune alger, i selve akvariet er de der ikke, hvad kan der lige været gået galt der ??
3. Som mit overløb er min sump også lidt invaderet af brune alger på glasset, dog ikke i nær så stor grad, kan der gøres noget der ??
4. min acropora med blå spidser har 3 steder brunt på spidserne, det har den haft i 3 uger nu, skal jeg tage den op og knække spidserne med det brune af, eller vente lidt mere til det måske går over ?? 5. Stenen som min acropora er sat på , er der brune plamager, jeg har haft den oppe og kradse det af, men nu en måned efter kommer det igen, der er andre steder i akvariet som det også er, hvad er det og hvad kan det skyldes ?? Håber nogle kan hjælpe mig her...
MVH Bo Fredberg Sørensen
gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Re: 5 hurtige spørgsmål
Sidder det brune fast på stenen? eller kan du vifte/suge det væk?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
de brune områder på korallen ser døde ud.
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
det brune sidder fast ja, kan ikke bare suge det af..
Vil det sige at jeg skal knække det brune af ??
Vil det sige at jeg skal knække det brune af ??
MVH Bo Fredberg Sørensen
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Næh bare lad det være, korallen gror selv ud over det med tiden.
2 og 3: Der er ingen fisk til at spise algerne i samme grad som der er i selve akvariet, derfor ser du dem der.
2 og 3: Der er ingen fisk til at spise algerne i samme grad som der er i selve akvariet, derfor ser du dem der.
/martin
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Okay, så lader jeg korallen være.Næh bare lad det være, korallen gror selv ud over det med tiden.
Skal jeg så bare lade tiden tage det ??
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er ikke korrekt!martin skrev:Næh bare lad det være, korallen gror selv ud over det med tiden.
Et område på en koral som er blevet overvokset med alger, vil ikke blive overvokset af korallen igen.
Et glat sår unde nalger kan i visse tilfælde overvokses. Men som regel kun på større grene og ikke helt ude i spidsen.
Knæk stykket af, og lige et par millimeter mere end nødvendigt, for at korallen kan få fat igen.
Det der med den kejser vil vi meget gerne se billeder af. Mørkelægning hjælper ikke.
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Mit akvarie har kørt i lidt under 2 år og jeg har stadig alger her og der både i overløb og sump.
Men det bliver mindre med tiden.
Carsten: sikker? eller retter sagt det er du nok, havde en ide om at den ville komme sig.
Men det bliver mindre med tiden.
Carsten: sikker? eller retter sagt det er du nok, havde en ide om at den ville komme sig.
/martin
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
100% når det drejer sig om Acropora. Lidt anderledes ser det ud med Montipora og Tubinaria ihvertfald. Der kan stykket godt overvokses igen, bare ikke algerne har fået fat.martin skrev:.
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Jeg tager koraller op, og knækker det brune af.. det gør jeg imorgen..
Jeg har haft flere fisk som også har haft hvide pletter, de er dog døde, men min kejser har overlevet, og han har haft pletter på halen, men de er dog forsvundet, jeg har lige opdaget at den store hvide klat, som sad på "hagen", nu er væk, og der er kun en lille bitte plet tilbage, så jeg ved ikke om de er væk, eller om den lille hvide plet som den stadig har, vil vokse større ?
Jeg fodrer rigtig rigtig godt, så den har et bedre slimlag.
Martin: Jeg syntes bare det er ved at være voldsomt i mit overløb
Jeg har haft flere fisk som også har haft hvide pletter, de er dog døde, men min kejser har overlevet, og han har haft pletter på halen, men de er dog forsvundet, jeg har lige opdaget at den store hvide klat, som sad på "hagen", nu er væk, og der er kun en lille bitte plet tilbage, så jeg ved ikke om de er væk, eller om den lille hvide plet som den stadig har, vil vokse større ?
Jeg fodrer rigtig rigtig godt, så den har et bedre slimlag.
Martin: Jeg syntes bare det er ved at være voldsomt i mit overløb
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Pletterne vil komme tilbage og i større mængde hvergang.
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
ærgeligt, kan jeg gøre andet end fodre rigtig rigtig godt ???
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Et godt kraftigt UV anlæg kan dræbe parasitterne inden de sætter sig på fisken.Fredberg skrev:ærgeligt, kan jeg gøre andet end fodre rigtig rigtig godt ???
Men det skal være et med en hel del watt, de små på 7-11W er helt utilstrækkelige.
Nu skriver du aldeles intet om selve akvariet, størrelse lys, mængde sten osv..
Det som jeg tror er gået galt for dig er at du ikke har haft den fornødne tålmodighed.
Det har selvfølgelig ikke noget med pletterne at gøre, men du skriver også at de andre fisk er døde, det kunne tyde på nogle helt grundlæggende fejl.
En rigtig god fodring, er ikke nødvendigvis godt for akvariet. Det kan ikke undgåes at der er foder som ikke spises, og det giver basis for både nitrit, nitat og fosfat. Hvis fisken ellers ser normal rund ud i faconen, og ikke har nogle tynde skuldre og nakke, bør du skære noget ned på foderet. Det er formentligt også derfor du bokser med alle de alger, for alger kommer kun når de har noget at leve af.
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg har set på denne tråd, (havde faktisk ikke set at Carsten havde skrevet)Carsten skrev:Et godt kraftigt UV anlæg kan dræbe parasitterne inden de sætter sig på fisken.Fredberg skrev:ærgeligt, kan jeg gøre andet end fodre rigtig rigtig godt ???
Men det skal være et med en hel del watt, de små på 7-11W er helt utilstrækkelige.
Nu skriver du aldeles intet om selve akvariet, størrelse lys, mængde sten osv..
Det som jeg tror er gået galt for dig er at du ikke har haft den fornødne tålmodighed.
Det har selvfølgelig ikke noget med pletterne at gøre, men du skriver også at de andre fisk er døde, det kunne tyde på nogle helt grundlæggende fejl.
En rigtig god fodring, er ikke nødvendigvis godt for akvariet. Det kan ikke undgåes at der er foder som ikke spises, og det giver basis for både nitrit, nitat og fosfat. Hvis fisken ellers ser normal rund ud i faconen, og ikke har nogle tynde skuldre og nakke, bør du skære noget ned på foderet. Det er formentligt også derfor du bokser med alle de alger, for alger kommer kun når de har noget at leve af.
Jeg vil selv mene at jeg har haft masser af tålmodighed, dog var der lige i starten, hvor jeg ikke var tilfreds med sten opsætningen og placering af diverse koraller, men ellers har det været meget stille og roligt.
Angående fodring, så har jeg bestemt ikke over fodret, tværtimod, før pletterne fodrede jeg kun 1 enkelt gang på en dag, varieret. Nu er jeg oppe på 3 gange dagligt, varieret. (frost, piller)
Da jeg havde alle fisk var de faktisk sunde, der var ikke nogle som var tynde, så jeg kan ikke se, problemet ligger der.
Problemet med den hvide plet på fiskens hage er der stadig, så nu er det at jeg tænker, hvad kan jeg dog gøre for at slippe det til livs ???
Håber virkelig der er nogle som kan hjælpe mig.
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Angående fodring er der vel så forskellig mening om. 
Beklager kvaliteten af fisken, jeg prøvede at fortælle den at den skulle stå stille, men meget lidt hjalp det, jeg fik da skudt lidt efter den, og ja mine ruder er beskidte
Det er kun på kejserens "hage", at der er en plet. Håber det kan bruges til noget

Beklager kvaliteten af fisken, jeg prøvede at fortælle den at den skulle stå stille, men meget lidt hjalp det, jeg fik da skudt lidt efter den, og ja mine ruder er beskidte

Det er kun på kejserens "hage", at der er en plet. Håber det kan bruges til noget
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis det ikke generer fisken synes jeg ikke der er nogen grund til at gøre noget ,andet end at observerer den og se om den vokser.
Har ingen ide om hvad det er.
Har ingen ide om hvad det er.
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Jeg syntes det er lidt mærkeligt. "Klumpen" faldt af, men der sad stadig en lille bitte stump tilbage, og den lille stump vokser kan jeg se, så mon ikke processen bare gentager sig. ???
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jo, det kunne det jo godt tyde på. så er der ikke andet for at fange fisken op og fjerne den med en pincet eller skrabe den af med en kniv.Fredberg skrev:Jeg syntes det er lidt mærkeligt. "Klumpen" faldt af, men der sad stadig en lille bitte stump tilbage, og den lille stump vokser kan jeg se, så mon ikke processen bare gentager sig. ???
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
Jeg har godt nok tænkt på det, men det bliver da en voldsom episode, kan han godt klare det ???
MVH Bo Fredberg Sørensen