Begynder på spring søger råd

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
mrhein
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15
Postnummer: 4300 Holbæk
Saltvand siden?: 2010

Begynder på spring søger råd

Indlæg af mrhein »

Pænt goddag damer og herre :-)

Jeg har nu i en del tid kigget lidt herinde i kulisserne, og efter og ha gået og nydt min ferskvand dam i haven over sommeren, så er det mere eller mindre besluttet at nu skal der squ ske lidt indenfor også ;-) og helst noget mere eksotisk end guldfisk lol

Anyway, jeg har læst Brians guide igennem, og føler jeg er blevet klogere på en del mere ting. Men jeg har dog et spørgsmål, er en sump nødvendig? og kan den være intern i akvariet? spørger måske dumt.

Anyway vil dette være et godt "begynder" akvarie?

http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=45813

og hvor mange :f3: vil jeg ca. kunne have i det?

Jeg regner med bestanden primært skal bestå af:

- klovnefisk (de er så dejlige)
- en enkelt eller 2 kuglefisk (de er for sjove =)!)
- Dværgkejser (de er fandens flotte)

og naturligvis de obligatoriske søstjerner mm. hvad med sø heste? noget folk har gode erfarninger med?
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Begynder på spring søger råd

Indlæg af troels »

Ja det vil være en ok størrelse til nævnte fisk + evt. en eller flere lidt større fisk.

De fleste vil nok foretrække et akv uden aluminumsramme, men det burde ikke være et problem. Det du kraftigt skal overveje er overløb og sump :)

vil anbefale at kigge efter brugt da der er en del til salg i den standard størrelse
mrhein
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af mrhein »

Ahh... Har du evt. et link til en webbutik som sælger uden nævnte alu ramme? syntes selv det ser lidt stilet ud med sådan en sort ramme, men uden vil klart være at fortrække. Men har umiddelbart ikke mulighed for indbygning, så det skal jo helst flugte, end til man finder på en genistreg til og få det bygget ind i ;-)
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Sylvest »

Der er flere herinde der sælger akvarier i den størrelsesorden under Salg.
Det kan jo være du falder over et godt tilbud :wink:
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af JJ »

Velkommen til!

Nu er saltvand jo ikke bare noget man lige kaster sig ud i. Men når man har fået styr på mange af de grundlæggende ting, så er det en fed hobby!!

Du skal også lige gøre dig tanker om du vil have et koral akvarie eller et fiske akvarie.

Der er nemlig mange dværgkejsere og kejsere som napper i korallerne så de dør! Men der er dog flere som har været heldige med at have begge dele!

En sump er nærmest et must til den størrelse du linker til!

Men det er en fin størrelse at starte med egentlig, for der går ikke lang tid før man gerne vil opgradere til noget større...

Du skal bare have en hulens masse penge parat til indkøb af udstyr/levende.
Og en god portion tålmodighed. Så skal det nok gå! :-)

Og sidst men ikke mindst... Læs læs læs læs læs læs læs læs læs læs!!!!

Du kan læse dig til nærmest alt herinde med hvordan du gør det ene og det andet.

Umiddelbart så vil jeg anbefale til at starte med du læser om emner herinde fra folk som har stået i samme båd som dig.

Der er et afsnit her i forummet som er for begyndere. Og jeg er sikker på at der er til mange gode timers læsning til dig!

God fornøjelse!
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Du skal nok ikke regne med at kunne have søheste sammen med de andre fisk, de kræver helt specielle forhold for at trives og egner sig bestemt ikke til at gå sammen med andre fisk.

Syntes ikke du skal vælge fisk efter hvad du syntes er sjovt, nok mere om hvad du kan passe og hvad der kan gå sammen og omvendt.
Klovnfisk er søde og nemme at holde så den kan du sagtens vælge, helst som et par.
Kuglefisk er der ikke meget ved, de puster sig jo kun op når de bliver forstrækket/bange. og nu er det jo ikke det vi vil med vores saltvands fisk da det ikke er tilrådigt at stresse dem på nogen måde, og slet ikke for sjov skyld.
Dværgkejsere er også ret nemme fisk at have, men vælger du de forkerte eller er du uheldig med at få en som napper i korallerne så kan du godt vinke farvel til at have koraller sammen med dem.

Håber ikke jeg har skremt dig helt fra den flotte og rigtig spændende verden.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
mrhein
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af mrhein »

Thomas skrev:Du skal nok ikke regne med at kunne have søheste sammen med de andre fisk, de kræver helt specielle forhold for at trives og egner sig bestemt ikke til at gå sammen med andre fisk.

Syntes ikke du skal vælge fisk efter hvad du syntes er sjovt, nok mere om hvad du kan passe og hvad der kan gå sammen og omvendt.
Klovnfisk er søde og nemme at holde så den kan du sagtens vælge, helst som et par.
Kuglefisk er der ikke meget ved, de puster sig jo kun op når de bliver forstrækket/bange. og nu er det jo ikke det vi vil med vores saltvands fisk da det ikke er tilrådigt at stresse dem på nogen måde, og slet ikke for sjov skyld.
Dværgkejsere er også ret nemme fisk at have, men vælger du de forkerte eller er du uheldig med at få en som napper i korallerne så kan du godt vinke farvel til at have koraller sammen med dem.

Håber ikke jeg har skremt dig helt fra den flotte og rigtig spændende verden.
Hejsa

Tak for dit svar :) du har på ingen måde skræmt mig væk, jeg kom måske nok bare til at fremlægge mine overvejelser lidt for meget fængtende med armene (sorry er sælger, dårlig vane heh)!

Anyway, mine overvejelser er klart et koral bassin med fisk i self. Men jeg tror lige jeg napper et par mdrs research/opsparing så begynder jeg ellers til forår ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"