Hammerkoral skrumper ind

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Hammerkoral skrumper ind

Indlæg af rimini »

Hej,

Jeg har et problem med min store flotte hammerkoral (Euphyllia Ancora). Den har stået flot i mange måneder, men her de sidste par dage har den flere steder været trukket ind, og her i dag opdagede jeg at der kom noget slimlignende ud og skelettet helt var blottet på den enkelte steder.

Se billedet her:

Billede

Har målt alle værdier og de står ok. Jeg kan heller ikke komme i tanke om at jeg har lavet nogle ændringer fra tidligere, dog har min store anemone haft et par tentakler hen på korallen hverefter den rykkede videre et andet sted i akvariet, men kan dette have betydet noget ?

Forslag eller erfaringer er mere end velkomment, det ser ud som om det bliver værre dag for dag....

:crybaby:

Bedste hilsner

Peter
JSS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia

Re: Hammerkoral skrumper ind

Indlæg af JSS »

hvad ligger din fosfat på? havde samme problem engang, det var fordi min fosfat var for høj. Det går meget stærkt med dem nogle gange..
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Fosfat ikke målbart .... har godtnok kun Salifert testsæt at checke med, og den siger "0".

Nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at redde korallen, eller kan jeg kun se til hver dag den skrumper mere og mere ?

NB: Har 2 andre Euphyllia og de står i fuldt flor.
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af jim »

så tror jeg den kommer igen. den skal bare have lidt tid
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Tja, svært at sige. Desværre er det blevet værre her de sidste par timer, og nogle af polypperne hænger lidt som "slimtråde" ud fra skelettet, som man også kan se begyndende på billedet i toppen. De polypper, der sidder ved siden af er endvidere meget små ligesom om det er en kædereaktion der er startet... Damn jeg græder, det er min favoritkoral og den er stor (!).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kan meget vel have være anemonen der er årsagen til forfaldet.
Men en gang imellem sker der noget med koraller som man bare ikke har noget ide om, for alt andet står flot.
Har du tilført akvariet noget nyt liv inden for den sidste måneds tid??

Kan der sidde et par rurer og ødelægge noget??
Prøv at lyse ind i akvariet efter mørkets frembrud og se om der er nogen som mæsker sig med din koral.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Hejsa,

Har kigget ind her mens mørket har været på 1 times tid, der er intet at se, andet end det samme som før, skelettet er mere og mere synligt, det er som en epidemi der æder sig gennem korallen. Ret uhyggeligt at se, og så hurtigt det går ... snøft !

Jeg vil se om jeg en af de kommende dage kan lægge endnu et par billeder op, men jeg har på fornemmelsen de ikke bliver mere positive, snarere tværtimod, skelettet er helt blottet nu foroven ....

PS: Intet nyt liv tilføjet på det sidste andet end en blåkoral og lidt skiver.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"