Sump ide

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Sump ide

Indlæg af Peters1 »

Var en tur på Langeland og besøge Emmerbølle og købe mig en sump. Jeg har lige lavet en lille simpel tegning af hvordan jeg tænker at inddele den... Er dog i tvivl om det er okay at have skummer i samme rum som returen. Skummeren fødes af en eheim pumpe og skal egentlig blot stå i sumpen pga. pladsen i skabet..

Vil denne sump med dsb/refugium virke? Spørg bare hvis i mangler oplysninger :GO
Vedhæftede filer
Sump.jpg
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Sump ide

Indlæg af AndersGS »

Tjaaa, jeg vill nok føre alt vandet via refugium. Ellers ryger meget bare direkte i returen og tilbage i display - rent spild.

Normalvis har man ikke regulering på sikkerhedsrøret - da de jo som i navnet ligger at der en ekstra sikkerhed - den fidus går lidt af det hvis der reguleres på vandmængden der kan ryge den vej.

Til gengæld er det en god ide at have en hane på røret fra returpumpen. Det er nemt at finjustere og den er god at have når man skal vedligeholde pumpen m.m.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg ville nok også have skummeren på den anden side af bobblefælden.
LasseP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af LasseP »

Jeg ville nok have sat returpumpen i refugium, eller som Anders skriver, at føre alt vandet ned i refugium.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

ideen med ikke at føre alt vandet igennem refugium var at jeg mente at flowet ikke skulle være så kraftigt. Mener ligeledes at have læst at refugium og dsb helst skal have vand direkte fra baljen inden det har været i skummeren?

Lasse> Forstår ikke lige den med returpumpen i refugium :oops: Hvis den stilles i refugium bliver den vel fuld af sand :dizzy:

Hanen på sikkerheds røret er hermed fjernet, da du har ret i at den er overflødig. Det er meningen at jeg med haner på hovedrør vil justere vandmængde så der lige løber en smule igennem mit sikkerhedsrør, som bliver med durso for at gøre det lydløst.

Mht. til at have en hane på returen mener jeg ikke at pumpen har særlig godt af at blive begrænset på den måde, men det er muligt jeg husker forkert?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Er der ikke plads til at skummeren kan stå i venstre ende, med returen mellem refugium og skummer?
Så lave et simpelt overløb fra refugium, og bruge pladsen til boblefælde mellem skummer og retur.

Har selv bare ført sikkerheds røret ned i mit refugium for lav gennemstrømning direkte fra akvariet.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Jeg kan evt. lave en bobbel fanger i form af en plexi kasse hvis det er for at undgå bobler i akvariet? Ved dog ikke om det bliver et problem med bobler endnu, men det var da en løsning..
Det er nemlig for at undgå for mange bobbelfælder og derved kunne få så stort et refugium, som muligt..

Det er også en mulighed blot at lade skummerens udløb være lige på den anden side af bobbelfælden..

Men der er intet der er lagt fast endnu. Den opdeling, som sumpen har nu skal laves om, så derfor er alle muligheder åbne :GO
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

I mit setup har jeg det sådan at refugiet løber direkte til returen, for at jeg ikke ville sende larver og pods gennem filtre og skummer. Men ved ikke om det overhovedet er et problem med skummer, bare der ikke er partikel filter?

Man kunne vel lave en super kompakt bobbelfælde til afløbet ved hjælp af 2-3 rør med forskellig diameter. Det ene inde i det andet som underløb.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Peters1 skrev:ideen med ikke at føre alt vandet igennem refugium var at jeg mente at flowet ikke skulle være så kraftigt. Mener ligeledes at have læst at refugium og dsb helst skal have vand direkte fra baljen inden det har været i skummeren?

Lasse> Forstår ikke lige den med returpumpen i refugium :oops: Hvis den stilles i refugium bliver den vel fuld af sand :dizzy:

Hanen på sikkerheds røret er hermed fjernet, da du har ret i at den er overflødig. Det er meningen at jeg med haner på hovedrør vil justere vandmængde så der lige løber en smule igennem mit sikkerhedsrør, som bliver med durso for at gøre det lydløst.

Mht. til at have en hane på returen mener jeg ikke at pumpen har særlig godt af at blive begrænset på den måde, men det er muligt jeg husker forkert?
Det er faktisk den eneste rigtige måde at drosle en vandpumpe på, men det er selvfølgelig ikke så økonomisk. Det er klart bedst at den får lov at til at køre med så lidt modstand som muligt.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

okay det vidste jeg ikke, så vil jeg sætte en på returen også ;-)

Jeg må lige sysle lidt med hvordan jeg kan placere den skummer bedst muligt.. Jeg vil bare have mit refugium, så stort som muligt ;-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"