SPS polypudfoldelse

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

SPS polypudfoldelse

Indlæg af Birkefeldt »

Hejsa forum!

Jeg sidder og nyder mit akvarie her til aften og kommer til at tænke på, hvad jeg kan gøre for at få bedre polypudfoldelse på især min blå acropora og til dels også min grønne Montipora danae?

Min grønne bali slimer har god polypudfoldelse om dagen og om natten ser det næsten ud som om den er ved at brække sig - på den gode måde :wink: Det samme gælder mit digitata fragment. Det kunne være rart hvis lidt af dette kunne overføres til de andre.

Det skal nævnes at den blå acro er blevet mere blå på basen siden jeg fik den, montiporaen har jeg kun haft i en uge, og det er først de sidste tre/fire dage polypperne er begyndt at kigge lidt frem.

Mine vandværdier er følgende:

Målt idag:
Ca 450
KH 8,1
Mg 1320
NO3 0,25

Målt 14/10/2012:
PO4 0,0 (målt med RedSea pro, synes dog den er svær at aflæse i den lave ende af skalaen dvs fra 0.00 - 0,08)
PH 8
temp 25 grader
Salinitet 1,025

Det skal nævnes at mit akvarie stadig er ungt, men siden korallerne er kommet i har vandværdierne ligget meget stabilt. Er begyndt at dosere KH på doseringmaskinen. Ca er faldet fra ca 475 til nu 450. Venter på at den falder lidt mere, inden den bliver kørt ind på maskinen.

Jeg har noget Red Sea Reef energy A + B stående i køleskabet som måske kan være et forsøg værd? ( har stået der i godt et halvt år siden jeg sidst havde vand i akvariet).

Har lysintensiteten indvirkning på polyudfoldelsen?

Pft Kenneth
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Re: SPS polypudfoldelse

Indlæg af Birkefeldt »

Hmm... Lavede lige en hurtig søgning og jeg kan se jeg måske med fordel kan hæve temp og salinitet lidt. Hvad siger I til det?

mvh kenneth
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Saliniteten er i mine øjne fin nok, selvom 1.026 er ideelt. Kører selv med en temp. på 26-27 grader. Du skal dog have i mente hvor store temp. svingninger du kan have, min balje bliver ikke varmere end 28,5 grader om sommeren, men har også LED over.

Ville dog hæve KH til 10 :)
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Hr. Jørgensen skrev:Saliniteten er i mine øjne fin nok, selvom 1.026 er ideelt. Kører selv med en temp. på 26-27 grader. Du skal dog have i mente hvor store temp. svingninger du kan have, min balje bliver ikke varmere end 28,5 grader om sommeren, men har også LED over.

Ville dog hæve KH til 10 :)
Tak for input. Jeg tror ikke det vil blive et problem at hæve temp til fx 27 grader, hvis det vil gavne korallerne? Jeg har ligesom dig LED over og åben top.

Jeg blandede egentlig også mit vand til 1,026 da jeg fyldte det op, men tømning af skummerkop og en mængde vandtest har åbenbart haft en indvirkning de sidste 3,5 uge. :wink:

Men vil det gavne korallerne at hæve den til fx 1,027 som jeg har set flere med sunde akvarier køre med?

mvh kenneth
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Man skal i hvert fald ikke undervurderer en "lav" salinitet..

Ellers har cirkulation meget at sige, det er svært at få alle koraller til at stå perfekt ift. det og får nogle koraller for meget, kan det fx gå ud over polypudfoldelsen.

Men lad være med at tage det som et direkte sundhedstegn, korallen kan have et helt fint alligevel.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

AndersGS skrev:Man skal i hvert fald ikke undervurderer en "lav" salinitet..

Ellers har cirkulation meget at sige, det er svært at få alle koraller til at stå perfekt ift. det og får nogle koraller for meget, kan det fx gå ud over polypudfoldelsen.

Men lad være med at tage det som et direkte sundhedstegn, korallen kan have et helt fint alligevel.
Hej Anders!

Ok, så dvs jeg ikke kan gøre så meget ved det?

Hvad med tilsætning af aminosyrer og koralfoder?

Mvh Kenneth
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Jeg kan anbefale aminosyrer. Det brugte jeg på mit gamle akvarie med god effekt. Over tid gav det en bedre polypudfoldelse og stærkere farver. Pas på med overdosering...
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

trolle skrev:Jeg kan anbefale aminosyrer. Det brugte jeg på mit gamle akvarie med god effekt. Over tid gav det en bedre polypudfoldelse og stærkere farver. Pas på med overdosering...
Hej trolle! Tak for svar. Jeg har noget amino til at stå i form af RedSea reef energy. De skriver godt nok daglig dosering, men jeg tænker hver 3. Dag?

Er det egentlig en fordel at slukke skummeren en halv/hel time når man giver amino?

Mvh
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"