osmose vand??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

osmose vand??

Indlæg af Morten1990 »

Hjææælp?

:) jeg skal til og starte mit saltvand op her på søndag, ( saltvand for første gang i mit liv) men tænkte på om det ikke er lige så godt og køre vandet fra vandhanen igennem et aktivt kulfilter frem for osmose, eller er det bedste et osmose anlæg.

Kan man godt slutte et uv lys til, altsår et lige som man bruger til havedam, men self bare til akvarie, har set det i nogle akvarie butikker, men har det overhovedet nogen virkning. :)
Vh Morten
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: osmose vand??

Indlæg af minedykker »

hejsa morten.

et osmose anlæg gøre mere ind bare at fjerne "gift" kulfilter. det laver vandet til det du kender som deminerailsert vand. og det får du ikke ved bare at køre det gennem et kulfilter.
grunden til at vi gerne vil have helt rent vand er at så kan du nemmer styre din vand verdiger i akvariet. og du er sikker på at du ikke for noget ind i dit system som du ikke ønsker.

så hvis jeg var dig ville jeg bruge osmose vand det koster ikke så meget at købe et fint anlæg til at lave det selv.

så mit råd til dig er gør det rigtig fra starten af og få en god oplevelse med dit akvarie fra starten af.

Men vil lige sige nogen bruger bare vand fra hanen og det fungere fint. så der er ikke et 100 % svar men som nu så vil jeg gå efter osmose for at fjerne nogen af de små fejlkilder der kan komme ved at bruge vand man ikke selv styre hvad der kommer i.

håber det giver mening ;O)
hilsen søren
Brugeravatar
clb
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 4970 Rødby

Indlæg af clb »

Hejsa
Og velkommen til :-)
Osmose er altid at foretrække !! Lad være med at prøve andet hokus pokus, det går galt !!
Og du ender ud i en masse ærgelser som bare gør at du opgiver denne fantastisk hobby..

Uv kan bruges til bekæmpelse af div. Parasitter, de fleste ( inkl. Jeg selv ) bruger det lige inden der kommer nye fisk til akv. Og slukker ca. 14 dage efter.
Grunden til dette er at det også tager en masse andet bakterie flora som er gavnligt for din balje..

Held og lykke med det
Mvh.
Christian og Winnie
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af DrMonty73 »

Hej Morten

ALtså jeg køre med vandhane vand.... Jeg er vist lidt en OUTLAW :scream:
Og mit akvarium køre fint....
MEN.... Ja jeg skifter også til osmose :)

Og ja du kan sagtens investere i UV-filtre til dit akvarium, men om det er nødvendigt ved jeg ikke. Vent hellere og se om du får problemer.
Du kan altid sætte det på senere

Du skal nok få brugt MASSER af penge.

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

HEHE DrMonty

tror vist nok lige du er en OUTLAW..... puhaaaaaa :T

men ja det kan køre rigtig fint uden, det er det sjove denne hobby / sport at der er ikke to måder at gøre det på der er ens og rigtig og forkert, er helt op til vært akvarie hvordan de har det.
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af DrMonty73 »

:GO Nemmerlig
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De uvanlæg du har set i butikkerne er med stor sandsynlighed ikke beregnet til saltvand.
I ferskvand bruges uv anlæg til at fjerne alger fra vandet, det bruger vi det nu også til, men den primære funktion i saltvand er bekæmpelse af parasitter. Og der er de anlæg du ser i butikkerne slet ikke kraftige nok. Alger kan dræbes ved 9-11w hvorimod parasitter skal helt op på ca 55w for at bukke under.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Morten1990 »

Tak for hjælpe alle sammen også OUTLAW :P

Så vil jeg gå igang med osmose vand, lyder som klart det bedste, og er det ikke også noget med at algefacen ikke er lige så lang, som ved alm hanevand.
:)
Vh Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Morten1990 skrev:Tak for hjælpe alle sammen også OUTLAW :P

Så vil jeg gå igang med osmose vand, lyder som klart det bedste, og er det ikke også noget med at algefacen ikke er lige så lang, som ved alm hanevand.
:)
Det skal du ikke regne med
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"