Jeg har pt. et Nano-akvarie kørende på snart 3. måned.
Se det her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=4226#4226
Men man lære jo af sine fejl. Så jeg er allerede nu ved at planlægge et lidt større akvarium, og opretter derfor denne tråd, så jeg kan få hjælp og undgå fejl igen.
Planen er at jeg vil have et ca. 112 liters med indbygget ”sump”.
Hovedårsagen til at jeg vil have en nyt akvarium er ikke pag. størrelsen, men mere på grund af at jeg kan se nogle indlysende fordele i den opbygning jeg vil lave.
Blandt andet at jeg får gemt alt teknik af vejen, får et overløb så overfladen holdes ren og at jeg generelt får et pænere akvarium.
Inden jeg fremlægger mine planer, er der lige nogle ting som jeg ikke vil diskutere i denne tråd, da det er ting jeg har besluttet mig for.
Størrelsen:
Jeg bor i en meget lille lejlighed, så har ikke plads til mere.
ndbygget Sump:
Grunden til at jeg vil have den indbyggede sump er, at jeg ikke vil løbe risikoen med større vandskader. Jeg mener at risikoen formindskes meget ved at have en samlet tank, uden huller noget steder. Forhåbentligt….
Men ellers må i meget gerne komme med forslag til forbedringer… Planerne er et stykke ud i fremtiden, så bare fyr løs.
Jeg håber at komme frem til en rigtig god løsning, i samarbejde med jer..
Projektet:
Jeg har forsøgt at lave nogle illustrationer, som vil beskriver hvad mine planer er.
Jeg håber de taler meget godt for sig selv, ellers spørg løs….

Lyskassen:

Her skal jeg nok have indbygget noget ventilation til at holde temeraturen nede.
Den tekniske opbygning, set ovenfra:

Grunden til den måske lidt underlige stenopbygning, er at jeg vil kunne komme til med magnet skraberen over alt hvor der er glas, så der skal være en vis afstand.
Den tekniske opbygning, set fra siden, mod "sumpen":

Håber i vil komme med nogle konstruktive forslag...