Algae Scrubber i overløbet ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Algae Scrubber i overløbet ?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg tænkte på om man kunne lave en Algae Scrubber i overløbet ? Jeg har mit overløb placeret bagerst i midten og der kommer en del lys derned fra lampen og vandet falder mindst 20 cm. Kunne men ikke hænge noget plastik canvas på glasvæggen ? Det får jo både flow og en masse lys ? Skulle det alm. nedløb stoppe til har jeg jo nødrøret og jeg har også en Tunze waterlevel alarm som jeg kan sætte på.

Men tror i at det vil fungere ?
overløb.JPG
overløb.JPG (68.27 KiB) Vist 1493 gange
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Algae Scrubber i overløbet ?

Indlæg af Bingocaller »

Tror ikke det ville få nok lys - til gengæld kunne du jo sætte nogen dioder bag glasses hvis du kan få baggrunden af og du har plads til væggen - så tror jeg det ville virke

Bare synd at alle pods ville ryge i ksummeren
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har kun 2, 5 cm bag akvariet, men måske kan de lade sig gøre at bygge en tynd lampe med røde led ? Men vil den få køling nok ?

Men de har pods, nogen af dem ryger vel igennem returpumpen og til akvariet og overlever ? Ellers kan man jo dyppe det her plastik canvas inden det renses, så falder der vel et par pods af i akvariet.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Går ud fra at dit nedløb ender direkte i skummer kammeret - før det ender i returen?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

Kasper j. skrev:Jeg tænkte på om man kunne lave en Algae Scrubber i overløbet ? Jeg har mit overløb placeret bagerst i midten og der kommer en del lys derned fra lampen og vandet falder mindst 20 cm. Kunne men ikke hænge noget plastik canvas på glasvæggen ? Det får jo både flow og en masse lys ? Skulle det alm. nedløb stoppe til har jeg jo nødrøret og jeg har også en Tunze waterlevel alarm som jeg kan sætte på.

overløb.JPG
hej fin ide man kunne jo lave en tæt kasse af pvc eller glas og lægge et lille lysstofrør i måske :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

demian skrev:
Kasper j. skrev:Jeg tænkte på om man kunne lave en Algae Scrubber i overløbet ? Jeg har mit overløb placeret bagerst i midten og der kommer en del lys derned fra lampen og vandet falder mindst 20 cm. Kunne men ikke hænge noget plastik canvas på glasvæggen ? Det får jo både flow og en masse lys ? Skulle det alm. nedløb stoppe til har jeg jo nødrøret og jeg har også en Tunze waterlevel alarm som jeg kan sætte på.

overløb.JPG
hej fin ide man kunne jo lave en tæt kasse af pvc eller glas og lægge et lille lysstofrør i måske :wink:
Du kunne købe et klart PVC rør og så lime en bund i. Så kan det stå på bunden af overløbet.
Men om der er plads er så spørgsmålet.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

du kan jo prøve at få noget net derned som algerne kan hæfte på og om du kan gøre det lydløst... Hvis det lykkes kan du jo lave lidt diy led på en alu plade som belysning hvis der ikke kommer nok fra lyset fra akvariet.

Jeg ville dog lave den i sumpen efter skummeren... de fleste der kører med ATS gør det som sekundær filter og for at holde nitrat og fosfat nede. Jeg kører uden skummer men det er jo et valg man skal gøre sig!
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

overløb.JPG
hej eller hvis der kan komme lys fra bagsiden hvis du kunne fjerne noget af det blå kan du sætte en lampe der :wink:
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

2,5cm burde være nok min led lampe til min ats er ikke ret tyk
Aluplade 3mm min sættef så hver led har 5x10cm og jeg køre uden køling men det er jo så lige om der er nok luft til at holde pladen kold
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Jeg vil starte med at bestille noget plastik canvas, montere det og se hvad der sker. Der er jo lidt lys i overløbet og lidt algesnask på glasset. Men virker det ikke kan jeg prøve at montere en grow lampe som denne:

http://www.aliexpress.com/item/2013-Bra ... 76227.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ideen med lysstofrøret er også rigtig god og måske bedre, da lyskilden kommer meget tættere på.

Hvilke stumper ville i bruge til lysstofrøret ? Jeg tænker på lysstofrør, farve, adapter så det får strøm, plastik rør, og et eller ander som gør at det kan monteres.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

plante importen havde på et tidspunkt alle dele til at lave diy t5 lamper, det er år siden jeg flyttede fra hovedstaden... Jeg kan se du er derfra ellers prøv at se på deres hjemmeside
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

har ingen ide om den er kraftigt nok men hvad med denne lampe

http://www.ebay.de/itm/18cm-18LED-220V- ... 486740f4b4" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Det er den helt sikkert ik
Tag heller led den kommer til at skal køre mange timer i døgnet (18)time ca
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Nu er der bestilt plast canvas og så starter jeg med det. Og der er sikkert ikke nok lys og så bygger jeg en led lampe, kun med røde led, da der jo kommer en del blåt lys fra lampen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"