Blå solopgang/nedgang

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Blå solopgang/nedgang

Indlæg af khl »

Hvorfor er solopgang og nedgang blå i næsten alle de baljer, som jeg har set, inkl min egen. I naturen er den jo ikke blå men mere rød...... Jeg undrer mog bare.

Der er sikkert en god forklaring, den vil jeg rigtig gerne høre.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Blå solopgang/nedgang

Indlæg af mipe »

Det er nok fordi det ikke er solopgang og nedgang men månelys og det er mere blå end rød!
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Kommer lidt an på lampen må man jo sige... Da jeg havde mine radion over , var der er rødligt lys når de tændte ved "solopgang"... Hvorfor ? Fordi de kunne! :wink: Mine nuværende max-spect kan ikke, da der jo kun er to kanaler og ingen decideret røde dioder... Og det er nu også ganske ligegyldigt vil jeg mene! Det eneste der er vigtigt, er at lampen langsomt kan skrue op og ned ved solopgang/nedgang (min mening)! Har en ide om at det stresser fiskene mindre når det forgår på denne måde, fremfor at det slukker/tænder fra det ene sekund til det andet.. De når ligesom at finde sig til rette i deres hule inden det slukker helt ..
Morten
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Fordi at der er mange som synes, at det er fedt med et par blå timer om aftenen, hvor korallerne står i helt fluocerende farver.
Mine lamper kører samme farve fra start til slut.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Min Pacific Sun er blålig ved solopgang og rødlig ved solnedgang.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

mipe skrev:Det er nok fordi det ikke er solopgang og nedgang men månelys og det er mere blå end rød!
Jamen er månelys faktisk mere blåt end rødt?
Månen lyser jo egentlig ikke, det er jo blot solens lys den reflekterer. Jeg ved ikke om jeg har ret, men rent logisk burde månelyset da være lige så hvidt som sollyset er midt på dagen, bare så svagt at det ikke opfattes sådan, i mørket.

I øvrigt er solens lys nok nogenlunde samme temperatur altid, ca. 5800 K. Solen afgiver lys omtrent som et såkaldt "sort legeme". Når det ser ud som om sollyset har forskellig farve alt efter solens position er det fordi spredningen ændres af atmosfærens partikler og molekyler. Når himlen f.eks. ser blå ud er det p.g.a. den såkaldte "Rayleigh spredning" hvor lyset spredes elastisk ved vekselvirkning med partikler som er små i forhold til lysets bølgelængde. De små partikler spreder simpelthen den kortbølgede blå del af lyset mere effektivt end den mere langbølgede røde del.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

- Jeg har kun hvide og blå i lampen og ved at benytte de blå til sol op/ned er der ikke så meget kraft på lyset (Blid overgang mellem nat og dag) + nogle af korallerne lyser op under blåt lys, som andre osse skriver, det forsvinder når det hvide lys bliver tydeligt nok...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

PoulD skrev:
mipe skrev:Det er nok fordi det ikke er solopgang og nedgang men månelys og det er mere blå end rød!
Månen lyser jo egentlig ikke, det er jo blot solens lys den reflekterer. Jeg ved ikke om jeg har ret, men rent logisk burde månelyset da være lige så hvidt som sollyset er midt på dagen, bare så svagt at det ikke opfattes sådan, i mørket.
Nu har månen jo også en farve, og den farve går ind og "filtrerer" i sollyset.
Når månen en gang imellem er så kraftig, at den lyser hele mit værelse op, så jeg ikke kan sove, ligger jeg tit og undrer mig over, hvorfor det er så blåt lys(for det er det) når nu månen er grå, men det må jo være nogle bestemte mineraler i overfladen, der gør det..?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

TOSTRA skrev:
PoulD skrev:
Nu har månen jo også en farve, og den farve går ind og "filtrerer" i sollyset.
Når månen en gang imellem er så kraftig, at den lyser hele mit værelse op, så jeg ikke kan sove, ligger jeg tit og undrer mig over, hvorfor det er så blåt lys(for det er det) når nu månen er grå, men det må jo være nogle bestemte mineraler i overfladen, der gør det..?
Skrev jo også, at jeg ikke vidste det :-) men nu har jeg så googlet og lært.

Månen er en rigtig dårlig lys reflektor, men sjovt nok absorberer den tilsyneladende mest lys i den blå ende af skalaen (i al fald reflekterer månen kun halvt så meget ultraviolet lys som synligt lys).

Månelys er hvidt. Det er simpelthen dit øje der snyder dig. Den menneskelige retina har 3 forskellige typer celler. Når lyset er meget svagt bruges kun den ene type (rod celler) som faktisk slet ikke kan se farver. De er dog mest følsomme for blåt lys (hvorfor røde ting vil fremstå sorte). Det kaldes "Purkinje effekt": http://en.wikipedia.org/wiki/Purkinje_effect" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Så lærte jeg også noget idag!
Jeg elsker sådan nogle facts. Og lige den her giver jo faktisk en forklaring på mange ting...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Solopgang og solnedgang har altså ikke rødt lys, lyset går igennem atmosfæren, og brydes bare i den vinkel, der gør at himlen ser rød ud for os. Ligesom en prisme.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"