LED Lys - hvilket?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2015

LED Lys - hvilket?

Indlæg af jonashh »

Så tog jeg endelig beslutningen(damen blev overtalt), og mit nye specialbyggede akvarie er i dag blevet bestilt!

Jeg er helt ny i saltvandsakvarier, men har dog fået købt alt dertilhørende udstyr, det eneste jeg mangler nu er lyset.

Mit akvarie kommer til at have følgende mål: 80b 40d 88h - det er jo derfor relativt højt og i alt lige omkring de 300 liter.

Da sådan noget grej jo ikke er helt billigt, og pengepungen ikke er uendelig dyb, så leder jeg nu efter noget lys til denne balje som ikke koster helt utænkelige summer. Forhandleren fortalte mig, at omkring 100W i LED ville være tilstrækkeligt, men efter at have læst flere indlæg på siden her er man jo oppe i meget højere watt.

Uden at vide ret meget om det endnu, så er planen at jeg vil have koraller og fisk i, og så kan jeg nu forstå at forskellige koraller kræver forskelligt lys(en jungle) :)

Jeg har kigget på Maxspect RAZOR serien i enten 120 eller 160W - men det kunne jo være der fandtes noget der måske var mere egnet.

En sidste ting, hvilken kelvin skulle man i såfald vælge(10.000/16.000) - er med på det er hvor varmt lyset er, men kan ikke lige gennemskue hvad det betyder i praksis.

Håber der er nogen der kan hjælper mig lidt på vej her.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: LED Lys - hvilket?

Indlæg af Jesper Krogh »

Maxpect racer er et super valg. de er heller ikke møg dyre:)
ang. Kelvin jo flere kelvin, jo mere blå bliver lyset.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Jeg ville nok vælge Razor 160w. Og så ville jeg prøve med de originale linser, når nu dit akvarie er så højt.
Jeg har selv 16.000 versionen hængende over mit, med grundmål 90x40, og det passer rigtig godt med 120 graders linser.
Med 88cm kunne jeg forestille mig at der skal noget power på for at nå bunden, og prisforskellen på 120w og 160w er næsten ikke eksisterende.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Enig - en max-spect 160w vil passe fint til et akvarie med de mål... Og så er det ikke meget mere end et par tusser for sådan en brugt ..
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Wiinberg..:
Den med højden og linserne Tror jeg ikke noget problem!
Jeg har 2 over mit 720 der er 160x 75 x 60 høj med linser på.. De hænger min. 40cm over vandet og der er rigeligt lys på bunden.
Trådstarter behøver jo ikke hæve sin lampe så meget , når det kun er 80 langt og 40 i dybden .. Han får ikke problemer med mørke ender..
Morten
jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af jonashh »

Tusind tak for jeres svar - lyder som, at valget ikke er helt ude i skoven :)

Så lige et opfølgende spørgsmål, da jeg er helt ny på dette angående linsen:

Linsens grader, betyder det i bund og grund bare hvor meget lyset bliver bredt ud?
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af J.A »

Hej Jonas
Ja det er hvor meget at lyset bliver "samlet"