Jeg er helt ny i saltvandsakvarier, men har dog fået købt alt dertilhørende udstyr, det eneste jeg mangler nu er lyset.
Mit akvarie kommer til at have følgende mål: 80b 40d 88h - det er jo derfor relativt højt og i alt lige omkring de 300 liter.
Da sådan noget grej jo ikke er helt billigt, og pengepungen ikke er uendelig dyb, så leder jeg nu efter noget lys til denne balje som ikke koster helt utænkelige summer. Forhandleren fortalte mig, at omkring 100W i LED ville være tilstrækkeligt, men efter at have læst flere indlæg på siden her er man jo oppe i meget højere watt.
Uden at vide ret meget om det endnu, så er planen at jeg vil have koraller og fisk i, og så kan jeg nu forstå at forskellige koraller kræver forskelligt lys(en jungle)

Jeg har kigget på Maxspect RAZOR serien i enten 120 eller 160W - men det kunne jo være der fandtes noget der måske var mere egnet.
En sidste ting, hvilken kelvin skulle man i såfald vælge(10.000/16.000) - er med på det er hvor varmt lyset er, men kan ikke lige gennemskue hvad det betyder i praksis.
Håber der er nogen der kan hjælper mig lidt på vej her.