Dykning og snorkling på Maldiverne 2017
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2011
Dykning og snorkling på Maldiverne 2017
Hej Forumfolk
Jeg tænkte, at i måske havde lyst til at se lidt billeder fra min og familiens tur til Maldiverne i januar 2017 - altså undervandsbilleder. De sædvanlige familiefotos skal jeg nok forskåne jer for.
Alle fotos er fra Addu-atollen - den sydligste af Maldivernes 26 atoller, der udgør de i alt ca 1192 koraløer i østaten. Vi befinder os her 70km syd for Ækvator, og Addu-atollen er interessant, fordi den i under El Niño i 1998 slap helt uden om koralblegningen, der kostede livet for over 90% af korallerne mange andre steder på Maldiverne. Trods massiv genvækst i de beskadigede rev var Addu det eneste sted, hvor man kunne opleve helt jomfruelige rev - indtil 2016, hvor endnu en El Niño ramte koralrev hårdt over hele verden og desværre igen ved Maldiverne. Jeg anslår at koralblegningen havde taget livet af 90-95% af korallerne inde i lagunen og 60-80% på yderrevene. Så massiv koraldød vil naturligvis påvirke hele økosystemet med sammenbrud af fødekæder og tydelige ændringer i fiskebestandene.
Ikke desto mindre var der stadig meget at opleve, og man kunne finde koralpartier hist og her, som var næsten intakte
Herunder følger fotos i tilfældig rækkefølge taget med et vandtæt lommekamera ved snorkling på lavt vand ned til ca 8m og et GoPro Hero 4 i dome port i vandoverfladen og med permanent lyssætning på dybere vand ned til ca 23m. Enjoy!
Mvh Peter
Flere følger.....
Jeg tænkte, at i måske havde lyst til at se lidt billeder fra min og familiens tur til Maldiverne i januar 2017 - altså undervandsbilleder. De sædvanlige familiefotos skal jeg nok forskåne jer for.
Alle fotos er fra Addu-atollen - den sydligste af Maldivernes 26 atoller, der udgør de i alt ca 1192 koraløer i østaten. Vi befinder os her 70km syd for Ækvator, og Addu-atollen er interessant, fordi den i under El Niño i 1998 slap helt uden om koralblegningen, der kostede livet for over 90% af korallerne mange andre steder på Maldiverne. Trods massiv genvækst i de beskadigede rev var Addu det eneste sted, hvor man kunne opleve helt jomfruelige rev - indtil 2016, hvor endnu en El Niño ramte koralrev hårdt over hele verden og desværre igen ved Maldiverne. Jeg anslår at koralblegningen havde taget livet af 90-95% af korallerne inde i lagunen og 60-80% på yderrevene. Så massiv koraldød vil naturligvis påvirke hele økosystemet med sammenbrud af fødekæder og tydelige ændringer i fiskebestandene.
Ikke desto mindre var der stadig meget at opleve, og man kunne finde koralpartier hist og her, som var næsten intakte
Herunder følger fotos i tilfældig rækkefølge taget med et vandtæt lommekamera ved snorkling på lavt vand ned til ca 8m og et GoPro Hero 4 i dome port i vandoverfladen og med permanent lyssætning på dybere vand ned til ca 23m. Enjoy!
Mvh Peter
Flere følger.....
Senest rettet af petersoe man 20. feb 2017 17:50, rettet i alt 1 gang.
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2016
Re: Dykning og snorkling på Maldiverne 2017
Super fede billeder!
Er vild med de billeder hvor du både har over og under overfladen med.
Hvad er det for en på billede nummer 3?
Rasmus

Er vild med de billeder hvor du både har over og under overfladen med.

Hvad er det for en på billede nummer 3?
Rasmus
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
Flere fotos
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
Og flere...
Pokkers, det tager lang tid. Sidste runde følger lidt senere!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
For fa.... Da nogle flotte billeder!
Lækker detalje dem med både over og undervand
Lækker detalje dem med både over og undervand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983

Mange tak for deling!
Nu vil fruen gerne med derned

FEDE fotos!
Sjovt at se de acroer der har "PANG" farver står på meget lavt vand. Er det pga dét med at farverne forsvinder i vandet/dybden? (Dykker selv), eller var det udstyret der måtte give op og ingen blitz osv. Eller var det dit indtryk at der var mest knald på farverne mellem 0,5-4 meters dybde?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
Sidste flok!
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Lækre billeder 

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Tak for deling. Virkelig flotte billeder
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Og jeg som synes jeg havde fået gode billeder fra Bali 
Det kan vidst ik helt måle sig med dine
sådan , tak !

Det kan vidst ik helt måle sig med dine

Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2017
Øv, har netop bestilt billetter til Sri lanka, istedet for Maldiverne da resten af familien ikke var opsat på en masse dyk.. Det fortryder jeg da nu! Super flotte billeder!
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
Tak for roserne, og fedt at dele især de lidt mere nørdede koralfotós med folk, der værdsætter dem. Som i kan se på nogle billederne står korallerne stadig og danner flot revstruktur på trods af at de er døde og overgroede med alger. Der går lang tid, inden de er faldet sammen og danner stabil grobund for nye koralformationer. Flere steder på Maldiverne er der, som andre steder med koralblegning, iværksat restaureringsprojekter, hvor man dyrker og udplanter koraller på de beskadigede rev eller på stålkonstruktioner, men der går et årti eller to, før de farvestrålende rev kommer tilbage.
Mht farverne på fotos er det helt essentielt, at jo lavere dybde, jo bedre og mere naturlige farver får man. Også selv om man anvender lys på større dybder. Flere fotos er taget på 20-50cm vand og på denne dybde er der overraskende meget at finde. Jeg er forholdsvis ny med UV-fotografering og grejet er som beskrevet ret simpelt. Jeg synes, jeg får mest ud af at fotografere på lavt vand i fred og ro med snorkel. Så kan man blive ved en sten og vente på en fisk i lang tid, hvis det er det, der skal til. Det er sjældent, der kommer gode fotos ud af hastværk.
Efter sådan en tur får man blod på tanden. For 1,5 år siden var vi på Seychellerne og der var oplevelsen af de beskadigede rev den samme, så nu er planlægningen gået i gang for at komme ud og se jomfruelige, ubeskadigede rev, så det bliver nok ikke de sidste UV-fotos fra min side
Bedste hilsner
Peter
Mht farverne på fotos er det helt essentielt, at jo lavere dybde, jo bedre og mere naturlige farver får man. Også selv om man anvender lys på større dybder. Flere fotos er taget på 20-50cm vand og på denne dybde er der overraskende meget at finde. Jeg er forholdsvis ny med UV-fotografering og grejet er som beskrevet ret simpelt. Jeg synes, jeg får mest ud af at fotografere på lavt vand i fred og ro med snorkel. Så kan man blive ved en sten og vente på en fisk i lang tid, hvis det er det, der skal til. Det er sjældent, der kommer gode fotos ud af hastværk.
Efter sådan en tur får man blod på tanden. For 1,5 år siden var vi på Seychellerne og der var oplevelsen af de beskadigede rev den samme, så nu er planlægningen gået i gang for at komme ud og se jomfruelige, ubeskadigede rev, så det bliver nok ikke de sidste UV-fotos fra min side
Bedste hilsner
Peter
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Kan anbefale en "live on board" tur til Andaman sea/ det østlige Indiske ocean langs Thailands vestkyst og op til Myanmars kyst. Der ligger nogle 1. Klasses rev ved "Simland Islands"
Nogle af verdens smukkeste rev der findes dér, og KLASSE service og mad ombord
. Det er også til at betale
Go tur.
https://www.google.dk/search?q=similan+ ... ands+reefs" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for din deling
Nogle af verdens smukkeste rev der findes dér, og KLASSE service og mad ombord

Go tur.
https://www.google.dk/search?q=similan+ ... ands+reefs" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for din deling

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Gode billeder
Men sørgeligt med så omfattende koraldød , ser også ud til der mangler en del Revfiskearter , men godt og se der stadigt er store Acropora kolonier på dybere vand.

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2017
Har du evt link til en tur der, som du kender til? Skal ud og dykke/snorkle 2 uger i sommerferien, og det lyder da som en god ide!charlie saltvand skrev:Kan anbefale en "live on board" tur til Andaman sea/ det østlige Indiske ocean langs Thailands vestkyst og op til Myanmars kyst. Der ligger nogle 1. Klasses rev ved "Simland Islands"
Nogle af verdens smukkeste rev der findes dér, og KLASSE service og mad ombord. Det er også til at betale
![]()
Go tur.
Tak for din deling
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
http://siamdivers.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har været med denne svensk ejet båd 2 gange. Kan anbefales.
http://siamdivers.com/thailand/liveaboard/oktavia/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, hvis du også vil se mantaray og hvalhaj er det altså bedst at tage afsted i slut nov-dec.
Jeg tænker at det er MØG-MEGA-MONSTER varmt at tage derned og dykke i sommermånederne. I nov-dec er det rigeligt at dykke i "shorty" selv på + 30 meter. Der er VARMT
Jeg har været med denne svensk ejet båd 2 gange. Kan anbefales.
http://siamdivers.com/thailand/liveaboard/oktavia/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, hvis du også vil se mantaray og hvalhaj er det altså bedst at tage afsted i slut nov-dec.
Jeg tænker at det er MØG-MEGA-MONSTER varmt at tage derned og dykke i sommermånederne. I nov-dec er det rigeligt at dykke i "shorty" selv på + 30 meter. Der er VARMT

- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Så må du til den norske skærgård - her har El Nino endnu ikke ødelagt nogetpetersoe skrev:så nu er planlægningen gået i gang for at komme ud og se jomfruelige, ubeskadigede rev, så det bliver nok ikke de sidste UV-fotos fra min side

Flotte billeder, Peter! Især dem igennem bølgerne

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Utrolig smukt lys og farver 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Men er der ikke noget om at de der russiske kæmpekrabber har invaderet visse af revene.nbd skrev:Så må du til den norske skærgård - her har El Nino endnu ikke ødelagt nogetpetersoe skrev:så nu er planlægningen gået i gang for at komme ud og se jomfruelige, ubeskadigede rev, så det bliver nok ikke de sidste UV-fotos fra min side
- petersoe
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
Tak for gode inputs til næste koral-expeditioner. Havde godt hørt om Andamanerne og områderne ind mod fastlandet - Andamanerhavet, men har ikke kunnet finde info om, hvordan revene her har klaret den nylige El Niño i 2015-16. Hele det Indiske Ocean har været hårdt ramt, og Andamanerhavet ligger lige på kanten og er relativt lavvandet, så risikoen for beskadigede rev er stor. Nogen, der ved noget konkret og gerne fra helt nylige og aktuelle observationer???
Nu VIL jeg altså opleve sunde koralrev, så foreløbig "mission" er en tretrinsraket - start november 2017 i Marsa Alam, Egypten. Dernæst Bonaire, Caribien i jan/feb 2018 og til sidst det ultimative koralmekka Raja Ampat i koraltrekanten ud for Ny Guinea i vinteren 18-19.
Jeg kan lige så godt få taget hul på den "bucket list" med det samme.
Bedste hilsner
Peter
Nu VIL jeg altså opleve sunde koralrev, så foreløbig "mission" er en tretrinsraket - start november 2017 i Marsa Alam, Egypten. Dernæst Bonaire, Caribien i jan/feb 2018 og til sidst det ultimative koralmekka Raja Ampat i koraltrekanten ud for Ny Guinea i vinteren 18-19.
Jeg kan lige så godt få taget hul på den "bucket list" med det samme.
Bedste hilsner
Peter