opbevaring af akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

opbevaring af akvarie

Indlæg af Twinks »

halløj :)

jeg har jo et 500 ltr hjørne, som står uden vand i min stue. jeg havde håbet den blev solgt relativt hurtigt så jeg ikke behøvede finde en mellemstation til den.
nu har den så stået lidt og jeg er kommet frem til at den skal ud af stuen. jeg har en carport hvor jeg tænkte at pakke den ind i presenning, er det en okay løsning ? tænker om fuger og glas kan tage skade af frost og hvad der nu ellers er udenfor.

alternativt skal den i kælderen, men det bliver et værre bøvl da det jo både er stort og tungt.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: opbevaring af akvarie

Indlæg af Engelquist »

Silikone der ikke er beregnet til udendørs brug (hvilket akvariesilikone ikke er) kan ikke tåle frost....
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Engelquist skrev:Silikone der ikke er beregnet til udendørs brug (hvilket akvariesilikone ikke er) kan ikke tåle frost....
Det er vist ikke helt rigtigt. Se evt her:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/deno ... dk/579.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ifølge datablad der er linket til tåler Dana lims akv. silikone -50 grader.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Alternativt kunne du jo ogsåfylde det med vand. Hvordan lever folk uden en kørende balje af en eller anden art?
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

Tykki skrev:Alternativt kunne du jo ogsåfylde det med vand. Hvordan lever folk uden en kørende balje af en eller anden art?
Dan, smæk lige dig selv bagi fra mig :wink:
jeg har skam en balje med vand stående andetsteds og et der venter på en plads hvor hjørnet er.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kalmar »

Sæt det bare udenfor med noget over. Hvis der ikke er noget vand i overhovedet sker der ikke noget med glas og silikone.
Er der noget stel med i form af træ (som optager fugt/vand), eller metal (som korriderer i fugt), skal der naturligvis tages højde for det.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S

Indlæg af tim_rn »

Er der kommet nogle nye tanker omkring opbevaringer, eller erfaringer?

Har min gamle sump jeg meget gerne ville holde i mit skur. Der vil blive frost, men kan selvfølgelig pakkes ind og holdes fra fugt.

Det er ikke jordens undergang hvis det går galt. Men gider selvfølgelig ikke vade ind i 100% risiko for fugerne bliver ubrugelige.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har lige hørt fra en af mine venner, der har lukket hans saltvands akvarie ned og har startet det op som et regnskovs akvarie.
Det har stået tomt i en kortere periode, Max et halvt års tid. Nu er der kommet glaspest på nogle af ruderne. Underligt nok ikke på alle.
Glaspest ser ikke godt ud og er ret vanskeligt at fjerne, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Hvad der har udløst det, vides ikke.
Jeg tror det er et akvarie med alu ramme, så det er ikke et special produceret akvarie.
Kan måske have med glassets kvalitet at gøre.

Jeg ser det fra tid til anden hos kunder, der har købt deres glas hos Ikea, altså glas af billig kvalitet.

Uanset hvad, så kunne det være en tanke, at opbevare det med RO vand i. Så holdes fugerne våde og trykket på ruderne bevares.
Så tåler det bare ikke frost.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"