Hejsa.
Er der en der kan fortælle mig om det blå lys vi har i vores saltvandsakvarie er samme blå lys som nedsætter hjernens produktion af melatonin, så det blir sværer at falde i søvn.
Det er blå lys op til 500 nanometer som genere denne produktion har jeg læst mig til. Håber der sidder en klog person med noget info.
På forhånd tak for hjælpen.
Blåt lys genere søvnen.....!
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Re: Blåt lys genere søvnen.....!
Hvis man må kommentere uden at være klog, så er det meste lys vi omgiver os med - hvad enten det er fra rumbelysning eller sollys - jo hvidt lys, men det omfatter jo også lys i de bølgelænger du beskriver, og det gør akvarielys da bestemt også.
Som jeg forstår det er formålet med den hormon produktion du omtaler, at styre døgnrytmen og fortælle kroppen at den bør hvile sig når det bliver mørkt. At det så lige er lys i det blå spektrum som fotoreceptorerne er mest følsomme overfor er vel i og for sig ligegyldigt. Pointen er vel bare, at man bør slukke for alt lys i soveværelset i 5 - 8 timer om natten for at få en sund søvn. Hvad enten det så er OLED alteret, PH koglen, akvariet i soveværelset eller lyset i sminkespejlet.
PS: Hvis man - guderne vide hvorfor - absolut vil have lys i soveværelset hele natten, kan man jo så bruge en lampe med rødt lys, men jeg tror der er pæn risiko for at det kan blive total misforstået af naboer og eventuelle forbi passerende
Som jeg forstår det er formålet med den hormon produktion du omtaler, at styre døgnrytmen og fortælle kroppen at den bør hvile sig når det bliver mørkt. At det så lige er lys i det blå spektrum som fotoreceptorerne er mest følsomme overfor er vel i og for sig ligegyldigt. Pointen er vel bare, at man bør slukke for alt lys i soveværelset i 5 - 8 timer om natten for at få en sund søvn. Hvad enten det så er OLED alteret, PH koglen, akvariet i soveværelset eller lyset i sminkespejlet.
PS: Hvis man - guderne vide hvorfor - absolut vil have lys i soveværelset hele natten, kan man jo så bruge en lampe med rødt lys, men jeg tror der er pæn risiko for at det kan blive total misforstået af naboer og eventuelle forbi passerende

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Re: Blåt lys genere søvnen.....!
Jeg vil også gerne byde ind, hvis man ikke behøver være klog 
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7012001159" onclick="window.open(this.href);return false;
Især blåt lys forstyrre melatonin produktionen, derfor bl.a apple har lavet “natsænkning” = mindre blåt lys, som et tilbud, på deres skærme. Så vi med GOD samvittighed kan være “på” 24/7.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7012001159" onclick="window.open(this.href);return false;
Især blåt lys forstyrre melatonin produktionen, derfor bl.a apple har lavet “natsænkning” = mindre blåt lys, som et tilbud, på deres skærme. Så vi med GOD samvittighed kan være “på” 24/7.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;