Fancy sump, låg og mellemkød

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Fancy sump, låg og mellemkød

Indlæg af tim_rn »

Ok, lidt farfetched. Jeg skal have lavet en sump. Jeg får lavet glaskassen med indmad, men kigger lidt på alle de der fancy sumpe man kan købe for 200000 kr, hvor de har tilpasset et flot akryl (?) eller plastlåg til i fine farver med plads til at sætte union på til nedløb og evt returpumpe og eller laserskåret mellemplade mellem sumpområde til refugium eller lignende.

Er der nogen der har prøvet at lege med at skære det selv? Jeg tænker jeg besøger min bror med en akryl(?)plade der arbejder et sted med en laserskærer og ser om jeg til overløb i display og til sumpen kan lave låg til osmose med hul til ledninger og evt. kanter med plads til at sætte ledninger og union til nedløb.

Nogen erfaringer? Det er jo ikke ligefrem nødvendigt, men bare fordi jeg vil prøve.
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Fancy sump, låg og mellemkød

Indlæg af madsjeppe01 »

glas og akryl er ikke en specielt god combi ift silikone.. så det skal du nok lige undersøge nærmere :-)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Som Mads skriver kræver akryl en primer hvis du skal have en SIKKER holdbare løsning hvor du bruger silicone. Jeg har dog, mange gange i mange forskellige sumpe haft diverse “skille vægge” lavet af akryl, limet fast med silicone på indersiden af glas akvarier…. Det er jo ikke en kæmpe katastrofe hvis sådan en væg ikke er 100% tæt.
Jeg har skåret meget i akryl m overfræser, kølet med en blanding af vand og sprit. Hvis skære kanten blir/er mat, kan den laves glas klar med en flamme der køres under kanten. Det kræver meget ØVELSE at lave det nummer, blir akrylen bare det mindste for varm kommer der luftbobler i den.
Glæder mig til at se hvad du finder ud af 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg har prøvet med forskelle teknikker i acryl og finder det svært. Jeg vil hellere skære glas. Limning af glas virker også noget lettere mig end plexiglas. Så ikke meget opmuntring fra mig @tim_rn - så lytter med glæde, hvis nogen kender en god løsning.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Du kan også lave en flot top som er let at skære i , i den som hedder opskummet pvc. Du skal bruge 10mm men kan bue lidt, hvis den er bred uden forstærkning. Jeg bruger det selv omkring overløb ved akvariet og du kan lime det sammen med glas, med den lidt dyre CT1 lim, som er det nye superlim til akvarier. ( kan anbefales at have i sin ulykkekasse for akvariet)

Laver du med pvc finttings rør osv, kan de limes direkte på med Alm pvc lim.

Link til limen er her, men kan fåes i byggemarked også. https://www.minizoo.dk/p/CT1-Polymer-F ... 0zMiMXCdra
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Indlæg af tim_rn »

Fantastisk, tak for alle svar!

Min bror var ikke umiddelbart klar på at laserskære opskummet pvc på hobbyværksted. Ved ikke om den er helt sand med sundhedsfokuset her.

Men det giver nogle muligheder alt jeres ovenstående. Jeg skal helst ikke ud i at skære noget som helst selv pr. håndkraft eller bare overfræser ud fra mine præcisionsevner. Der skal jeg vist lige øve mig lidt på ting der ikke er så centrale.

Egentlig faldt jeg primært over noget som dette: https://www.megazoo-shop.de/Dupla-Marin ... 500-OS-800

hvor jeg tænkte, at tykkelsen af pcv eller akrylpladen var forholdsvis lille, kunne gøres markant mindre (altså blot gå et par cm ud og egentlig bare fokusere på at have plads til nedløb fastmonteret og et fuldt låg over indbygget osmose reservoir. Det er faktisk svært for mig at forstå ud fra de fleste større amerikanske sites hvad alle de der high class sumpe er bygget i.

Er sådan noget som Duplas her ( https://www.megazoo-shop.de/Dupla-Marin ... 500-OS-800) ikke "blot" et glasakvarie med maskinlaserskåret top i noget akryl monteret ovenpå med silone eller anden farvet lim? Det er jo her absolut heller ikke meningen der skal være 100% vandtæt. Det skal bare sørge for at man kan pille i sumpen uden top flytter sig det mindste.
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Indlæg af tim_rn »

EDIT: ok, nedenstående nok ligeyldigt, grundet brandfare ved laserskæring. Det ligner det skal være fræsning.

Ok, lidt ekstra læsning landede jeg på polycarbonat fra diverse større sump sælgere. (er det bare mere præcis materialebeskrivelse af noget akryl?)

I så fald, så det på en 60x40 cm sump da medgørligt ud. Jeg fik go for laserskæring til afrundede huller, og måske også udskæring af halv gennemskæring, så der kan laves låg "indbygget" i ATO.

Det vil kunne gøres for 126 kr eksempelvis her: https://plastshoppen.dk/bronze-polycarb ... -6-mm.html
i 3 mm og så en god bror-dag med skæring. Mon ikke jeg skal påregne at købe 2-3 plader bare for at medregne diverse fuckups i skæring. :D
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Bliver spændende at se dit resultat , så husk billeder når du når så lang 👌

3mm er meget tyndt. Jeg brugte 5-6mm derfor det er dyrt at lave selv, da det ikke bøjer
image.jpg
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"