Små søstjerner

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Klingenberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Randers NØ

Små søstjerner

Indlæg af Klingenberg »

Så blev det vores tur til at spørger om råd.
Mig og konen har valgt at starte op i saltvands universet og har købt et akvarie brugt med sten og sand og nogen anemoner.
Men nu har vi fået fuldt vand i og lavet cirkulation, efter 2 dage har vi så fået besøg af 3 bitte små søstjerne og vi kan ikke helt finde ud af hvilken slags søstjerner det er.

Kan i måske hjælpe os med det 🥳
Vedhæftede filer
IMG_4126.jpeg
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Små søstjerner

Indlæg af Casper M »

Hej det er Asterina søstjerner de formere sig helt vildt så jeg vil anbefale at fjerne dem
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

De er hyggelige at følge. Alt liv, især i starten af ens saltvandsoplevelse, vil jeg sige behold og følg. Det er ikke fordi de er hamrende svære at fange senere, og I evt. har en fisk eller andet der hapser dem, eller får en saltvandsbuddy der kan bruge dem.

De er vel næppe ødelæggende for noget, er de?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

tim_rn skrev: man 21. okt 2024 09:17
De er vel næppe ødelæggende for noget, er de?
Normalt ikke, de kan dog sætte sig på siden af Zoa og spise dem. Ikke alle arter har jeg set, men dem som har en brun aftegning på kroppen, har jeg erfaret.

Ellers er der en biologisk fjende. En harlekin reje, men vil ikke anbefale sådan en i begyndelsen, da den netop KUN lever af søstjerner
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ser dem som et gode. De spiser primært alger og er dermed med til at holde ruderne fri for alger. De er jo ikke så store, så det er begrænset hvor meget de sætter til livs
Selvfølgelig kan deres antal blive for stort, men så er en harlequin reje et glimrende våben. Den fjerner dem.
Den må så videre til en anden akvarist, eller sendes retur til butikken hvor de er købt.
Man kan dog fodre den med søstjerner, evt arme som man har i fryseren og tør op når man skal bruge dem.
@Senior reefer fodrer vist hans, eller husker jeg galt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Du husker helt rigtigt. 👌

Hvis du har adgang til en dykker, som kan tage søstjerne op fra havet, fryser du dem ned og fodre den 2 gang om ugen med et 4 cm stykke, som du tør op. Det sviner, så po4 kravler lidt op.
Ad
Ad
As
As
Du skal lokke med det lige foran snuden på den. Hvis du er heldig acceptere den det og du kan holde den meget længe.

Det bedste er selvfølgelig at dele den med andre reefer. Bliver ca 7 år.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hvis du fodre kraftig får du hurtigt mange af de små “sherif stjerner” De sætter sig på siden af akvariet på glasset når luset slukkes og er meget nemme at fjerne manuelt. Jeg havde, i et andet akvarie MANGE (= + 500) og høstede i på 14 dage hver morgen ca 30-40 stykker. Jeg så det som en form for næringseksport af akvariet.
Der er STOR uenighed om hvorvidt de er skadelige eller ej, der er dog flere arter af dem og det kan være nogle af dem æder noget af det vi ikke vil have de skal æde. Jeg har aldrig oplevet at de har ædt noget jeg ikke ville have de skulle æde.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Klingenberg
Copepod
Copepod
Reactions:

Indlæg af Klingenberg »

Tak for alle de gode kommentarer der er kommet, det har hjulpet os meget 😊
tim_rn
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Klingenberg skrev: fre 25. okt 2024 19:42 Tak for alle de gode kommentarer der er kommet, det har hjulpet os meget 😊
Tænker også det giver et indblik i at der er ret mange forskellige holdninger i den her gobby og ikke en fælles sandhed. ;)
Klingenberg
Copepod
Copepod
Reactions:

Indlæg af Klingenberg »

Tænker også det giver et indblik i at der er ret mange forskellige holdninger i den her gobby og ikke en fælles sandhed. ;)
[/quote]

Helt klart, men rart at høre lidt om hvad i alle sammen gør
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"