Led lys og lav doller kurs

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Led lys og lav doller kurs

Indlæg af StarF »

ingen der har overvejet at gå over til led belysning, ? Lamperne er jo ikke så dyre igen, når man tager i betrækning, at man spare på strømmen, og ikke skal skifte pære hver år.. men de sku gerne holde ca 10 år.

der ud over kan man 100& computer styre lyset, simulere sky dække, sunrise osv osv..

http://www.solarisled.com/Home/tabid/36/Default.aspx

de lyder meget glade for dem her inde:
http://www.talkingreef.com/forums/light ... ystem.html

selv regner jeg med mit næste akv skal ha led belysning. Så slipper jeg også for at sku bekymre mig om varmen, har pt ikke fundet ud af hvad jeg gør ved mit akv til sommer f.eks.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Jo jeg leder efter et sted hvor man kan købe den lille 14" lampe.. den burde kunne erstatte min 150W HQI.. men inden jeg finder et troværdigt sted at bestille fra tør jeg ikke...
Open mind for a different view..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

godaften starF

altså hvis du stadig skal ha 900w led over dit 400 liter, så har du stadig samme varme problem,varmen bliver delt,hvor imod hqi har et meget varm brænd punkt...,jeg troede selv også at mit nye t-5 armatur ville hjælpe på varmen ,men der tog jeg fejl.........
den lave doller kurs er sådan set ok,men når de tar 400 kr i told for en pakke jeg lige modtog deroverfra + 300 i fragt så er det straks igen noget andet....

køb en køler

:mrgreen: :wink:
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

en god ide at snakke lidt godt med dem :mrgreen: og få dem til at lave en fiktiv lav pris uden på kassen. det enste der så kan blive et problem er hvis pakken bliver væk med erstatnings krav osv fra post danmark
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg skulle betale told af pakke jeg fik sendt privat,bare de
skal åbne pakken skal der betales :|
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

told, kommer der jo ikke på så længe den bliver købt inden for eu.

Ole> du skal jo ikke ha 900W led´s over, hele pointen er jo du skal ha mindre watt som lys, da led´s giver mere lys per w end HQI. Desuden vil alt den varme den producere komme oven ud, og således vil den være helt kølig neden under, læs selv inde på forummet..
Senest rettet af StarF ons 5. mar 2008 20:45, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
saltfreak
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2630 Tåstrup

Indlæg af saltfreak »

Man kan i nogle butikker få dem til at pakke varerne ind som en
gave = ingen told
Mvh saltfreak

Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Et andet godt råd er at få sendt til din arbejdsplads... så bliver pakken ikke åbnet, og ingen betaler told og lort... men vil hellere købe i DK.. hvad nu hvis noget skulle gå i stykker.. på denne "nye" teknik.. ? en forsendelse til USA kan hurtigt ødelægge besparelsen.. :-S
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Kan evt. få senderen til at skrive pakkens værdi ude på pakken. ikke nødvendigvis den fulde pris ;) men så kan man nogle tilfælde slippe for de åbner den, også kræves der told af den værdi der er skrevet.
Men med hensyn til effekten. Så får du MEGET mere lys ud af LED end en glødepære. Glødepæren bruger over 90% effekt som den omsætter til varme.

Ved dog ikke hvor godt lys man får. men glødepæren er den dårligste form for lys man kan få når vi snakker virkningsgrad
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Send med UPS, der bliver varen ikke væk og de er MEGET hurtige, jeg får vare kra Kina på 3 dage, og så er alt ordnet med told mm.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Hvor effiktivt er det så i forhold til en HQI.. for der er vist ikke så mange der bruger glødepære over sit saltvandsakvarie ;-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

https://www.pfolighting.com/solaris-buy-now.aspx

som i kan se der er der et par steder inden for eu der også sælger den.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Stadig lidt i samme stil som en glødepære.. :) Selvfølgelig ikke helt det samme. En halogen.. Men varmen er stadig enorm.. Men jeg syns det lyder helt vildt interessant med dioder :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

det fedeste er dog lyset er 100% computer styret så man kan selv justere hvor meget blåt der skal i ens lys osv.

der er også et par billeder inde på det forum jeg linker til, og deres koraller gror fint under det.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Stadig lidt i samme stil som en glødepære.. Selvfølgelig ikke helt det samme. En halogen.. Men varmen er stadig enorm.. Men jeg syns det lyder helt vildt interessant med dioder
Nej der er da ingen tråd inde i en HQI pære... det er gassen der lyser i en HQI..
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

hmm okay.. my bad så :D
så lærte jeg også lidt idag. læste det også lige på nettet hva en HQI egentlig var...

i'll surrender..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

helt sikkert det kan give spænnende kombinations muligheder....
men led afløser ikke noget.....
lidt som da radio kom at ingen troede, der ville læses aviser

men det med varmen tror jeg ikke på ,faktisk må led så give mere varme hvis de giver mere lys kontra watt :mrgreen:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Thanks to everyone that contributed to this thread since it was the deciding factor in why I got the PFO Solaris. The price was the biggest issue, but for the past several months I've been given some hand me downs from people who have dismantled their aquariums. So by saving money on my tank set up, I was abble to afford a nice lighting set up. To me the Solaris offers everthing and more in what your looking for in a lighting system. Since I have turned the Solaris on my tank has taken on a whole new character. Took a while for my eyes and brain to adjust to the LED light output compared to a compact florescent light output. By far the LED simulates real world light better, like the light you see in the Ocean when scuba diving or snorkeling. Being able to vary the light to simulate the Sun's cycle and Moon cycle is to me worth it. The cloud effect is cool too and you can see how anemones react to the changing light conditions. Also the abscence of heat soak to the aquarium is a plus. Power savings is interesting, but I'm not expecting my electric bill to be rock bottom next month either. I really like the fact that I won't have to worry about bulb changes, due to color shift for at least 6 years. So far I am very happy with the Solaris light.
http://www.talkingreef.com/forums/light ... tem-9.html

der var også en der snakkede om at akvaret ikke blev nær så varmt, da alt varmen fra leds blev sendt bagud og ikke ned i akvariet.... men det kan jeg ik finde lige pt
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Blev det egentlig nogensinde til noget den test med Xenon pærer ?
Der er mange muligheder. Men når min balje skal laves, så tror jeg at jeg holder mig til noget der er prøvet og testet igennem og som alle ved virker..
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Det jeg mente Ole med varme / effekt..
Eksempel.
Hvis du har en 60 Watt glødepære og en 60Watt diode..
Så vil du få mere lys med dioden og mindre varme..

Altså mere lys for pengene og mindre varme. Den har en bedre virkningsgrad end glødepæren.. :)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Jeg er HELT enig med dig Holst, en lysdiode, omdanner meget mere af energien til lys, end en HQI/halogen/glødepære.. og pga. det, vil meget mindre del af energien omdannet til varme.. lys og varme har ikke nogen direkte sammenhæng.. en lysdiode afgiver lys i én bølgelængde, og derfor vil en hvid lysdiode ikke udsende inrarødlys (også kendt som varme) derfor vil du på et meters afstand ikke kunne mærke varmen fra en lysdiodes lyskegle, som du vil kunne med en HQI pære (det er fordi HQI pæren også afgiver infrarøde stråler)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

JARHG!! kan nu heller ikke finde ud af hvor man kan købe den her i EU.. har kigget de der link... men de er ikke nemme at finde rundt på??! Kan I?
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

-Bagger- :R

Men lad nu det ligge. Hvis der er nogle der har erfaringer med diodelamperne til akvarier, så er jeg med på en lytter.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du skal være opmærksom på, at LEDs mister en del effekt faktisk over tid. Og det er forholdsvis hurtigt. Så det kan godt være, at de lyser i 10 år, men det er ikke med den originale effekt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Jeg mailer til dem og hører om der er en sælger i DK eller hvordan og om det kan lade sig gøre..
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Holst :GO i lige måde!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

herzberg skrev:Du skal være opmærksom på, at LEDs mister en del effekt faktisk over tid. Og det er forholdsvis hurtigt. Så det kan godt være, at de lyser i 10 år, men det er ikke med den originale effekt.
http://www.solarisled.com/FAQTechnical/ ... fault.aspx
The Solaris uses Luxeon LED's. The LED's were originally developed by HP and since have been aquired by Phillips Lighting. They are the highest quality, with the highest light output, available in the world today.

Luxeon rates their Blue LED's for 50,000 hours and the white LED's for 50,000 hours. They state that they will maintain 70% of their light output for the stated life.

50,000 hours/14 hours per day =9.78 years
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Holst skrev:Jeg mailer til dem og hører om der er en sælger i DK eller hvordan og om det kan lade sig gøre..
smid lige svaret her inde :)
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Det skal jeg gøre. Har mailet til dem. Så nu må vi væbne os med tålmodighed :)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2

her er et lille review..

de kommer også ind på heat, og amaturet opvarmer på ingen måde ens akv..
In all cases the water temperature did not exceed room temperature (maintained at 24.3ºC by room air conditioning). The top of the luminaire is vented, and it did warm to 25.5ºC while the bottom (lamp side) stayed at room temperature
Holst> tak
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"