Led lys og lav doller kurs
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Led lys og lav doller kurs
ingen der har overvejet at gå over til led belysning, ? Lamperne er jo ikke så dyre igen, når man tager i betrækning, at man spare på strømmen, og ikke skal skifte pære hver år.. men de sku gerne holde ca 10 år.
der ud over kan man 100& computer styre lyset, simulere sky dække, sunrise osv osv..
http://www.solarisled.com/Home/tabid/36/Default.aspx
de lyder meget glade for dem her inde:
http://www.talkingreef.com/forums/light ... ystem.html
selv regner jeg med mit næste akv skal ha led belysning. Så slipper jeg også for at sku bekymre mig om varmen, har pt ikke fundet ud af hvad jeg gør ved mit akv til sommer f.eks.
der ud over kan man 100& computer styre lyset, simulere sky dække, sunrise osv osv..
http://www.solarisled.com/Home/tabid/36/Default.aspx
de lyder meget glade for dem her inde:
http://www.talkingreef.com/forums/light ... ystem.html
selv regner jeg med mit næste akv skal ha led belysning. Så slipper jeg også for at sku bekymre mig om varmen, har pt ikke fundet ud af hvad jeg gør ved mit akv til sommer f.eks.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
godaften starF
altså hvis du stadig skal ha 900w led over dit 400 liter, så har du stadig samme varme problem,varmen bliver delt,hvor imod hqi har et meget varm brænd punkt...,jeg troede selv også at mit nye t-5 armatur ville hjælpe på varmen ,men der tog jeg fejl.........
den lave doller kurs er sådan set ok,men når de tar 400 kr i told for en pakke jeg lige modtog deroverfra + 300 i fragt så er det straks igen noget andet....
køb en køler

altså hvis du stadig skal ha 900w led over dit 400 liter, så har du stadig samme varme problem,varmen bliver delt,hvor imod hqi har et meget varm brænd punkt...,jeg troede selv også at mit nye t-5 armatur ville hjælpe på varmen ,men der tog jeg fejl.........
den lave doller kurs er sådan set ok,men når de tar 400 kr i told for en pakke jeg lige modtog deroverfra + 300 i fragt så er det straks igen noget andet....
køb en køler

- boner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8950 Ørsted
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: 8950 Ørsted
en god ide at snakke lidt godt med dem
og få dem til at lave en fiktiv lav pris uden på kassen. det enste der så kan blive et problem er hvis pakken bliver væk med erstatnings krav osv fra post danmark

800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
told, kommer der jo ikke på så længe den bliver købt inden for eu.
Ole> du skal jo ikke ha 900W led´s over, hele pointen er jo du skal ha mindre watt som lys, da led´s giver mere lys per w end HQI. Desuden vil alt den varme den producere komme oven ud, og således vil den være helt kølig neden under, læs selv inde på forummet..
Ole> du skal jo ikke ha 900W led´s over, hele pointen er jo du skal ha mindre watt som lys, da led´s giver mere lys per w end HQI. Desuden vil alt den varme den producere komme oven ud, og således vil den være helt kølig neden under, læs selv inde på forummet..
Senest rettet af StarF ons 5. mar 2008 20:45, rettet i alt 2 gange.
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7400 Herning
Et andet godt råd er at få sendt til din arbejdsplads... så bliver pakken ikke åbnet, og ingen betaler told og lort... men vil hellere købe i DK.. hvad nu hvis noget skulle gå i stykker.. på denne "nye" teknik.. ? en forsendelse til USA kan hurtigt ødelægge besparelsen.. 

Open mind for a different view..
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Varde
Kan evt. få senderen til at skrive pakkens værdi ude på pakken. ikke nødvendigvis den fulde pris
men så kan man nogle tilfælde slippe for de åbner den, også kræves der told af den værdi der er skrevet.
Men med hensyn til effekten. Så får du MEGET mere lys ud af LED end en glødepære. Glødepæren bruger over 90% effekt som den omsætter til varme.
Ved dog ikke hvor godt lys man får. men glødepæren er den dårligste form for lys man kan få når vi snakker virkningsgrad

Men med hensyn til effekten. Så får du MEGET mere lys ud af LED end en glødepære. Glødepæren bruger over 90% effekt som den omsætter til varme.
Ved dog ikke hvor godt lys man får. men glødepæren er den dårligste form for lys man kan få når vi snakker virkningsgrad
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Send med UPS, der bliver varen ikke væk og de er MEGET hurtige, jeg får vare kra Kina på 3 dage, og så er alt ordnet med told mm.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
https://www.pfolighting.com/solaris-buy-now.aspx
som i kan se der er der et par steder inden for eu der også sælger den.
som i kan se der er der et par steder inden for eu der også sælger den.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Stadig lidt i samme stil som en glødepære..
Selvfølgelig ikke helt det samme. En halogen.. Men varmen er stadig enorm.. Men jeg syns det lyder helt vildt interessant med dioder 

Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
http://www.talkingreef.com/forums/light ... tem-9.htmlThanks to everyone that contributed to this thread since it was the deciding factor in why I got the PFO Solaris. The price was the biggest issue, but for the past several months I've been given some hand me downs from people who have dismantled their aquariums. So by saving money on my tank set up, I was abble to afford a nice lighting set up. To me the Solaris offers everthing and more in what your looking for in a lighting system. Since I have turned the Solaris on my tank has taken on a whole new character. Took a while for my eyes and brain to adjust to the LED light output compared to a compact florescent light output. By far the LED simulates real world light better, like the light you see in the Ocean when scuba diving or snorkeling. Being able to vary the light to simulate the Sun's cycle and Moon cycle is to me worth it. The cloud effect is cool too and you can see how anemones react to the changing light conditions. Also the abscence of heat soak to the aquarium is a plus. Power savings is interesting, but I'm not expecting my electric bill to be rock bottom next month either. I really like the fact that I won't have to worry about bulb changes, due to color shift for at least 6 years. So far I am very happy with the Solaris light.
der var også en der snakkede om at akvaret ikke blev nær så varmt, da alt varmen fra leds blev sendt bagud og ikke ned i akvariet.... men det kan jeg ik finde lige pt
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Blev det egentlig nogensinde til noget den test med Xenon pærer ?
Der er mange muligheder. Men når min balje skal laves, så tror jeg at jeg holder mig til noget der er prøvet og testet igennem og som alle ved virker..
Der er mange muligheder. Men når min balje skal laves, så tror jeg at jeg holder mig til noget der er prøvet og testet igennem og som alle ved virker..
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Det jeg mente Ole med varme / effekt..
Eksempel.
Hvis du har en 60 Watt glødepære og en 60Watt diode..
Så vil du få mere lys med dioden og mindre varme..
Altså mere lys for pengene og mindre varme. Den har en bedre virkningsgrad end glødepæren..
Eksempel.
Hvis du har en 60 Watt glødepære og en 60Watt diode..
Så vil du få mere lys med dioden og mindre varme..
Altså mere lys for pengene og mindre varme. Den har en bedre virkningsgrad end glødepæren..

- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: 7400 Herning
Jeg er HELT enig med dig Holst, en lysdiode, omdanner meget mere af energien til lys, end en HQI/halogen/glødepære.. og pga. det, vil meget mindre del af energien omdannet til varme.. lys og varme har ikke nogen direkte sammenhæng.. en lysdiode afgiver lys i én bølgelængde, og derfor vil en hvid lysdiode ikke udsende inrarødlys (også kendt som varme) derfor vil du på et meters afstand ikke kunne mærke varmen fra en lysdiodes lyskegle, som du vil kunne med en HQI pære (det er fordi HQI pæren også afgiver infrarøde stråler)
Open mind for a different view..
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Du skal være opmærksom på, at LEDs mister en del effekt faktisk over tid. Og det er forholdsvis hurtigt. Så det kan godt være, at de lyser i 10 år, men det er ikke med den originale effekt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
http://www.solarisled.com/FAQTechnical/ ... fault.aspxherzberg skrev:Du skal være opmærksom på, at LEDs mister en del effekt faktisk over tid. Og det er forholdsvis hurtigt. Så det kan godt være, at de lyser i 10 år, men det er ikke med den originale effekt.
The Solaris uses Luxeon LED's. The LED's were originally developed by HP and since have been aquired by Phillips Lighting. They are the highest quality, with the highest light output, available in the world today.
Luxeon rates their Blue LED's for 50,000 hours and the white LED's for 50,000 hours. They state that they will maintain 70% of their light output for the stated life.
50,000 hours/14 hours per day =9.78 years
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2
her er et lille review..
de kommer også ind på heat, og amaturet opvarmer på ingen måde ens akv..
her er et lille review..
de kommer også ind på heat, og amaturet opvarmer på ingen måde ens akv..
Holst> takIn all cases the water temperature did not exceed room temperature (maintained at 24.3ºC by room air conditioning). The top of the luminaire is vented, and it did warm to 25.5ºC while the bottom (lamp side) stayed at room temperature