Kan jeg have mere :)?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2011

Kan jeg have mere :)?

Indlæg af simon123 »

hej SF.

Jeg har i weekenden fået opgraderet til et 120L
ville bare høre jeres meninger om at anskaffe mere levende, da jeg lige nu har følgende
1 turbo snegl.
1 søagurk
1 snowflake muræne (ca 30-35cm)
1 eremit
1 rør orm

Kunne godt tænke mig lidt liv i form af nogle fisk, men de må hellere ikke være så små at murænen tager dem :)

men alt i alt, er der plads til mere? eller vil jeg overbelaste systemet ?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Kan jeg have mere :)?

Indlæg af Han$en »

Den Muræne hører da ikke hjemme i et 120L :wc:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Han$en skrev:Den Muræne hører da ikke hjemme i et 120L :wc:
nej absolut ikke :naughty: :naughty: :KP :KP :KP
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af simon123 »

den har nu rigeligt med plads, og har ikke planer om at den skal forblive der i, den skal nok komme over i noget større når den bliver større
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

simon123 skrev:den har nu rigeligt med plads, og har ikke planer om at den skal forblive der i, den skal nok komme over i noget større når den bliver større
Hvis murænen er 30-35cm så har den ikke rigeligt med plads.. 120L er 120L, om så det er 2 meter langt. :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Hvem pokker har solgt dig så stor en muræne til så lille et akvarie ?
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er bestemt ikke svært at finde akvarier hvor bestanden af fisk eller andet er langt større end hvad akvariet burde indholde...Bare kig jer lidt omkring på dem som har RS130 akvarier, her ses tit, ja nærmest hvergang kiruger. Dette er klart mindst liges så vanvittig hvis ikke værere (uanset størrelsen på kirugen)

Men for at komme til dit spørgsmål omkring tilsætning af fisk i dit akvarie, så vil jeg ikke anbefale dig at sætte mere i dette. Jeg havde selv en muræne i mit gamle 430 liters akvarie (også en snowflake), den var efter min mening blivet alt for stor til akvariet da denne nående en længde på omkring 40cm. Det er muligt den i dags timerne bare opholder sig i sin hule men i mit tilfælde kom murænen ud om natten og var i dette tidsrum meget aktiv i hele akvariet.
citrushund skrev:Hvem pokker har solgt dig så stor en muræne til så lille et akvarie ?
Hvad vil du få ud af at vide dette? Man burde selv som akvarist sætte sig lidt ind i hvor meget plads mm. sine anskaffelser skal gå under eller burde. Det kan ihvertfald godt anbefales da mange forhandlere har en særdeles begrænset viden omkring hvad de sælger...
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af simon123 »

Lord Mike: Tak for et svar jeg endelig kunne bruge til noget :)
Murænen ligger også i sin hule om dagen men er meget aktiv om natten, + den spiser som den skal. Der er reef mekanik, så der er masser af muligheder for den kan svømme rundt mellem baggrunden.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

arhh den holder ikke mike :wink: , den er for stor til 120l, og der børheller ikke komme flere fisk derned.

helt enig, det er den enkelte der bør vide hvad han køber, ellers bør han spørge en om råd.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jo flere fisk = Jo mere Nitrat...
Store fisk = Mere Nitrat
Fisk der sviner/spiser meget som jeg har læst herinde at muræner gør = mere Nitrat...

Så der skal godt nok noget kraftigt skummer og/eller biofilter til i forhold til et så lille akvarie med både muræne og andre fisk...

Jeg vil ikke blande mig i om der er plads nok, men jeg turde ikke putte så meget i...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

LarsSteen skrev:arhh den holder ikke mike :wink: , den er for stor til 120l, og der børheller ikke komme flere fisk derned.
Arhh Lars, tror lige du skal læse igen hvad jeg skriver :wink:
Brugeravatar
mark23
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af mark23 »

åh hvor er det dog træls at læse sådan en tråd, fra en akvarist som stiller et simpelt spørgsmål. så kan han knap nok få besvaret spørgsmålet før det er andre der har en eller anden holdning til hans sammensætning. det er fair nok at have en mening omkring det, men det kommer meget hurtigt til at lyde bebrejdende og som om at manden er komplet idiot. kan vi dog ikke godt få lagt en bedre tone så det er til at holde ud at være her ? jeg ville være forståelig overfor hvis den bruger ikke tør stille flere spørgsmål herinde.
[center]En rigtig brandmand kan ikke leve uden saltvand.[/center]

[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=43084[/center]

[center]http://www.youtube.com/watch?v=eM25gSMzN5o[/center]
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af LarsSteen »

mark23 skrev:åh hvor er det dog træls at læse sådan en tråd, fra en akvarist som stiller et simpelt spørgsmål. så kan han knap nok få besvaret spørgsmålet før det er andre der har en eller anden holdning til hans sammensætning. det er fair nok at have en mening omkring det, men det kommer meget hurtigt til at lyde bebrejdende og som om at manden er komplet idiot. kan vi dog ikke godt få lagt en bedre tone så det er til at holde ud at være her ? jeg ville være forståelig overfor hvis den bruger ikke tør stille flere spørgsmål herinde.
rolig nu, :beer: det var pænt ment, ikke et ondt ord fra min side, hvis det køre for ham så okay :GO , men jeg vil absolut ikke komme mere i den tank.
Mvh. Lars Steen
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Lord Mike skrev: Hvad vil du få ud af at vide dette? Man burde selv som akvarist sætte sig lidt ind i hvor meget plads mm. sine anskaffelser skal gå under eller burde. Det kan ihvertfald godt anbefales da mange forhandlere har en særdeles begrænset viden omkring hvad de sælger...
Ja jeg synes da det er rart at komme hos en der vil en det bedste og ikke bare en pistol sælger der sælger en hval bare for at sælge, men der er vi måske forskellige..
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

citrushund skrev:
Lord Mike skrev: Hvad vil du få ud af at vide dette? Man burde selv som akvarist sætte sig lidt ind i hvor meget plads mm. sine anskaffelser skal gå under eller burde. Det kan ihvertfald godt anbefales da mange forhandlere har en særdeles begrænset viden omkring hvad de sælger...
Ja jeg synes da det er rart at komme hos en der vil en det bedste og ikke bare en pistol sælger der sælger en hval bare for at sælge, men der er vi måske forskellige..
Vi er i principet helt enige, og man finder da også som kunde hurtig ud af hvilke forhandlere som er "super-sælgere" og hvilken som man mere kan stole på i vejledning mm. Men det ændre ikke at man som køber/kunde selv har et ansvar.

Men jeg ser absolut ingen grund til at hænge en forhandler ud på forummet pga dette uanset hvad, og hvem siger at forhandler i dette tilfælde overhovedet har fået info til at kunne rådgive fra eller til?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

simon123 skrev:Lord Mike: Tak for et svar jeg endelig kunne bruge til noget :)
Murænen ligger også i sin hule om dagen men er meget aktiv om natten, + den spiser som den skal. Der er reef mekanik, så der er masser af muligheder for den kan svømme rundt mellem baggrunden.
At den har ting og sager at svømme mellem giver den stadig ikke den plads den skal have. En muræne i den størrelse skal have 500+ liter for trivsel. At den spiser er ikke ensbetydende med at den trives.
Bare fordi der er plads til en stol i et 1.5kvm rum, er det jo ikke ens betydende med at du ville trives der. Du ville dog stadig spise når sulten nærmede sig :happy:

Mit råd - Få Murænen fisket op så den kan få sig et større hjem, og find nogle fine små-fisk der passer til størrelsen på akvariet :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af simon123 »

vil overveje det
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Lord Mike skrev:
citrushund skrev:
Vi er i principet helt enige, og man finder da også som kunde hurtig ud af hvilke forhandlere som er "super-sælgere" og hvilken som man mere kan stole på i vejledning mm. Men det ændre ikke at man som køber/kunde selv har et ansvar.

Men jeg ser absolut ingen grund til at hænge en forhandler ud på forummet pga dette uanset hvad, og hvem siger at forhandler i dette tilfælde overhovedet har fået info til at kunne rådgive fra eller til?
Tror også vi tildels er enige men synes stadig at det er forkasteligt HVIS forhandleren ikke har ladet alarm klokkerne ringe, og direkte nægtet. Det handler om dyrenes velværd og ikke om der kommer penge i kassen og hvem der har ansvaret for hvad der ryger i baljen.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

simon123 skrev:hej SF.

Jeg har i weekenden fået opgraderet til et 120L
ville bare høre jeres meninger om at anskaffe mere levende, da jeg lige nu har følgende
1 turbo snegl.
1 søagurk
1 snowflake muræne (ca 30-35cm)
1 eremit
1 rør orm

Kunne godt tænke mig lidt liv i form af nogle fisk, men de må hellere ikke være så små at murænen tager dem :)

men alt i alt, er der plads til mere? eller vil jeg overbelaste systemet ?
Du kan desvære ikke have flere fisk i akvariet så længe du har din murene. Dit system er ganske enkelt for lille og jeg er helt enig med de andre i at murenen er for stor til et 120l.
Havde du ikke haft din murene findes der meget flotte små fisk som ville kunne trives.
Feks. et part af disse. http://spdiving.dk/#10.16
Kan desvære ikke huske hvad de heder men det er dem Mob y har i sit akvarie.

Steen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

spdiving skrev:Feks. et part af disse. http://spdiving.dk/#10.16
Kan desvære ikke huske hvad de heder men det er dem Mob y har i sit akvarie.

Steen
Nemateleotris helfrichi :GO

Der findes dog billigere alternativer, da et N. helfrichi par vil runde 1800,-.. N. decora minder lidt om helfrichi med sit lilla, og koster omkring en 200,- seddel pr store individ.
http://www.reeflex.net/kategorie/13.html#Nemateleotris
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
simon123
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af simon123 »

okay:) jamen jeg vil prøve at smide den til salg også må vi se, om nogen har interesse (:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

citrushund skrev:Det handler om dyrenes velværd og ikke om der kommer penge i kassen og hvem der har ansvaret for hvad der ryger i baljen.
Præcis, og her mener du ikke det er kunden selv som har ansvaret?

Muligt det er lidt anderledes, men ville du også give ekspedienten skylden hvis du kom hjem med et par bukser du ikke kunne passe?

Men hvis du kan finde en forhandler som tænker mere på dyrenes velfærd end dagens omsætning når butikken lukkes, så vil jeg meget gerne vide dette. Det er ikke at jeg er uenig omkring dette men sådan foregår det bare ikke i virkeligheden men mest af alt som ønske-tænkning desværre.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Lord Mike skrev: Men hvis du kan finde en forhandler som tænker mere på dyrenes velfærd end dagens omsætning når butikken lukkes, så vil jeg meget gerne vide dette. Det er ikke at jeg er uenig omkring dette men sådan foregår det bare ikke i virkeligheden men mest af alt som ønske-tænkning desværre.
Det kan jeg... - Carsten fra DecOcean ville ikke sælge hverken rejer eller fisk til mig, da han fandt ud af at jeg havde ca. 50ppm i Nitrat og han begrundede det med at dyrene ikke selv havde valgt at blive fanget, så man skulle sørge for at de fik det godt... :GO

Derudover er der mange som køber dyr af uvidenhed eller bare er ligeglade og tager chancen med f.eks. krybdyr på 20cm der bliver 1,5 meter som voksen og der ville det være rart at forhandleren lige høre kunden om han er klar over hvad han går ind til...

Gælder osse mange hundeejere, som ikke har styr på deres hund, til stor gene for os andre, her ville det osse været rart hvis en forhandler/opdræter kunne forlange et "Kørekort" eller lign. af kunden som bevis på at de ved hvad det pågældene dyr eller race kræver at have, før de fik lov til at købe dyret...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

amddurin skrev:
Lord Mike skrev: Men hvis du kan finde en forhandler som tænker mere på dyrenes velfærd end dagens omsætning når butikken lukkes, så vil jeg meget gerne vide dette. Det er ikke at jeg er uenig omkring dette men sådan foregår det bare ikke i virkeligheden men mest af alt som ønske-tænkning desværre.
Det kan jeg... - Carsten fra DecOcean ville ikke sælge hverken rejer eller fisk til mig, da han fandt ud af at jeg havde ca. 50ppm i Nitrat og han begrundede det med at dyrene ikke selv havde valgt at blive fanget, så man skulle sørge for at de fik det godt... :GO

Derudover er der mange som køber dyr af uvidenhed eller bare er ligeglade og tager chancen med f.eks. krybdyr på 20cm der bliver 1,5 meter som voksen og der ville det være rart at forhandleren lige høre kunden om han er klar over hvad han går ind til...

Gælder osse mange hundeejere, som ikke har styr på deres hund, til stor gene for os andre, her ville det osse været rart hvis en forhandler/opdræter kunne forlange et "Kørekort" eller lign. af kunden som bevis på at de ved hvad det pågældene dyr eller race kræver at have, før de fik lov til at købe dyret...

Kan ikke være mere enig! Dyrene kan ikke sige fra, så det er vores ansvar at gøre det bedste vi kan for dem!
(Gælder også at holde kiruger i et 54L)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Det er rigtig Carsten er en af de meget få som rent faktisk gør meget for at finde ud af hvilke forhold dyrene skal gå under inden der kan handles. Men sådan er det desværre ikke særlig mange andre steder, derfor skal man som kunde selv være selvkritisk samt søge viden andre steder end hos forhandlerne.

Nu er det sådan at jeg har ekspederet både hos klovnfisken/DSC samt hos DecOcean og tro mig nogle kunder lyver med akvarie-størrelse og andre facts omkring deres akvarie udelukkende fordi de har forelsket sig i et eller andet som de bare må have med hjem. Jeg ved også at hverken de forhandlere som jeg anser som gode men også mindre gode ikke altid spørger ind til vandværdier og andet før de sælger, men her er det jeg mener at det er og skal være kunden af egen int. som giver den rigtige info førend der kan rådgives. Dette kan ikke og skal ikke være forhandlers ansvar når noget så går galt. Men det er jo trods alt så nemt efterfølgende at give forhandler skylden uden man som kunde selv tager ansvar for sin egen beslutning om at købe.

Men som jeg læser disse indlæg er vi jo i bund og grund enige omkring hvordan ting skal foregå, hvis vi da lige ser bort fra at en forhandler bør offentliggøres pga salg af en muræne til et alt for lille akvarie uden dog overhovedet at vide hvilken info forhandlere har fået inden handlen gennemføres, undskyld men der er vi bare ikke enige da ingen forhandler uanset hvad fortjener dette.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

citrushund skrev:Kan ikke være mere enig! Dyrene kan ikke sige fra, så det er vores ansvar at gøre det bedste vi kan for dem!
(Gælder også at holde kiruger i et 54L)
Undskyld mig men med disse holdninger, hvordan kan du så forsvare hold af kiruger i et RS130 som jeg mindes at have set i en video fra dit eget akvarie.
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Det skal jeg fortælle dig Sherlock. Så en udmagret xstra small kirug, tog den med hjem fik den fedet op og solgt. Men ja fisken var nok mere ked af de manglende liter end at beholde dens liv.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

citrushund skrev:Det skal jeg fortælle dig Sherlock. Så en udmagret xstra small kirug, tog den med hjem fik den fedet op og solgt. Men ja fisken var nok mere ked af de manglende liter end at beholde dens liv.
Godt svar :GO Men du behøver dog ikke at blive tøs-fornærmet og give mig øgenavn :Peace:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »