Returpumpe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Returpumpe

Indlæg af Psyk-mads »

Hej. Jeg er lidt bekymret for min nuværende tunze 2400 lph returpumpe og er derfor begyndt at se mig om efter en ny. Jeg har besluttet mig for at det ikke skal være en tunze igen.

Vil gerne have en pumpe der både er meget stille, solid og lav på strømforbrug. Jeg ved godt at det måske er lidt meget at forlange :-)

Har derfor kigget lidt på red Dragon mini 2500 og 3500 lph pumperne. 2500 modellen bruger kun 38 watt hvorimod 3500 modellen bruger 48 watt. Som det er nu er 2400 liter i timen nok, så spørgsmålet er om det er nødvendigt/ mest hensigtsmæssigt at købe 2500 versionen og spare de 10 watt i strøm. Jeg har ikke planer om at skulle bruge ekstra styrke til reaktorer osv da dem jeg har, har deres egne pumper. Hvad taler ellers for 3500 versionen? Og er der andre kandidater på markedet der evt har et mindre strømforbrug end Rd pumperne?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Returpumpe

Indlæg af Kasper j. »

Hvor stort er dit akvarium ? Jeg havde engang 3500 versionen på et 375 liters og den var for kraftig, så hvis du ikke har et meget stort akvarium eller har brug for stor luftehøjde er 2500 versionen nok. Ved en løfte højde på 1,6 meter levere den nok 1500 liter i timen eller mere.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Hej Kasper. mit display er på 240 liter og sumpen er vel ca 80 til 100 liter. Så det kan da godt være man skulle nøjes med 2500 versionen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg køre med sådan en model her:

http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/4033" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har sat den på et stykke svamp, og jeg kan ikke høre den.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

StarF skrev:Jeg køre med sådan en model her:

http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/4033" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har sat den på et stykke svamp, og jeg kan ikke høre den.

Sådan en fætter har jeg også kigget lidt på, især pga. dens lave strømforbrug :GO . Men jeg er lidt bekymret for deres holdbarhed på længere sigt og så læste jeg på en amerikansk side, et oplæg af en der påstod at pumpen var direkte brændfarlig. Kan selvfølgelig ikke finde oplægget igen.... er det noget nogle af jer har hørt om?

jeg vil hellere give en god sum penge for en pumpe der er sikker, solid og med et lavt strømforbrug end jeg vil købe noget der er brændfarligt og som jeg måske er nød til at skifte ud om 6 måneder.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jeg har kørt med min Aquabee up 3000 i godt 4 år.
Den hører jeg ikke syntes jeg.
Strømforbrug 40w
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af jonashh »

Psyk-mads skrev:Hej Kasper. mit display er på 240 liter og sumpen er vel ca 80 til 100 liter. Så det kan da godt være man skulle nøjes med 2500 versionen
Har selv 2500'eren til et setup der minder om dit, og den klarer jobbet helt fint. Den siger absolut ingenting!
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

bima skrev:Jeg har kørt med min Aquabee up 3000 i godt 4 år.
Strømforbrug 40w
det lyder rigtig godt! den vil jeg lige holde øje med :-) har du en filtersvamp under eller står den bare på sugekopperne?
jonashh skrev:
Psyk-mads skrev:Hej Kasper. mit display er på 240 liter og sumpen er vel ca 80 til 100 liter. Så det kan da godt være man skulle nøjes med 2500 versionen
Har selv 2500'eren til et setup der minder om dit, og den klarer jobbet helt fint. Den siger absolut ingenting!
fedt! så kan jeg stryge 3500 modellen af listen :-)
Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Den står på et lille stykke filtersvamp der er 10mm tyk
Jeg har monteret blød siliconeslange mellem pumpe og pvc.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

En RD pumpe er i hvert fald et godt og sikkert valg.
Som flere har sagt er en RD2500 rigeligt til din balje, men nu spørger du jo om der kan være noget der taler for en 3500. Det er der nok ikke meget der kan, men hvis man leder grundigt :D

- Hvis det, selvom du måske ikke p.t. har planer om det, kan tænkes at du på et tidspunkt vil opgradere til en større balje

- Hvis du vil købe brugt kan der være meget langt imellem 2500 udgaven på brugt markedet, derimod kan man som regel finde en 3500.
Den bruger så hvis den kører på fuld kraft 24-7 ca. 87 kWh mere om året. Hvis flowet drosles med en ventil vil forskellen dog være betydeligt mindre. Har du så sparet en 1000-1500 kr. på at købe en brugt kan det rigeligt dække den højere elregning den næste 10-15 år.

- Du kunne ved hjælp at et T stykke lade noget af vandet løbe tilbage i sumpen og på den måde skabe langt mere cirkulation i din sump
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Kasper j. skrev:Hvor stort er dit akvarium ? Jeg havde engang 3500 versionen på et 375 liters og den var for kraftig, så hvis du ikke har et meget stort akvarium eller har brug for stor luftehøjde er 2500 versionen nok. Ved en løfte højde på 1,6 meter levere den nok 1500 liter i timen eller mere.
Hvorfor syntes du den var for kraftig Kasper?? Blev flowet gennem sumpen for hurtig eller blev det blæst for hurtigt ud i akvariet??
Strømforbrug 40w
Puha, jeg har lige modsatte erfaring med den :(
Men kan se at du har din til at stå på en filtersvamp - måske jeg også skal prøve det :)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

PoulD skrev:En RD pumpe er i hvert fald et godt og sikkert valg.
Som flere har sagt er en RD2500 rigeligt til din balje, men nu spørger du jo om der kan være noget der taler for en 3500. Det er der nok ikke meget der kan, men hvis man leder grundigt :D

- Hvis det, selvom du måske ikke p.t. har planer om det, kan tænkes at du på et tidspunkt vil opgradere til en større balje

- Hvis du vil købe brugt kan der være meget langt imellem 2500 udgaven på brugt markedet, derimod kan man som regel finde en 3500.
Den bruger så hvis den kører på fuld kraft 24-7 ca. 87 kWh mere om året. Hvis flowet drosles med en ventil vil forskellen dog være betydeligt mindre. Har du så sparet en 1000-1500 kr. på at købe en brugt kan det rigeligt dække den højere elregning den næste 10-15 år.

- Du kunne ved hjælp at et T stykke lade noget af vandet løbe tilbage i sumpen og på den måde skabe langt mere cirkulation i din sump
Jeg tror egentligt helst at jeg vil købe en ny. Så er jeg sikker på at den ikke fejler noget og skulle der tilfældigvis opstå et eller andet inden for kort tid, ja så har jeg jo garantien. Jeg har intet imod at bruge de 2400 -3000 kr på en returpumpe hvis jeg ved at den rent faktisk holder de næste mange år frem og jeg ikke behøver ligge søvnløs af frygt for at den står af når som helst (kan man jo selvfølgelig ikke undgå, men nogle er vel være end andre). MEN hvis der er en pumpe derude der holder lige så lang tid, er støjsvag (modsat min tunze) og som oven i købet er billig, ja så vil jeg hjertens gerne prøve sådan en :-D Men jeg tror det ender med en RD da jeg ikke gider skulle prøve mig igennem 5 pumper før jeg rammer den rigtige, det kan jo hurtigt blive en små dyr affære.

Strømforbrug 40w
Men kan se at du har din til at stå på en filtersvamp - måske jeg også skal prøve det :)[/quote]

Jeg var ellers lige klar til at bestille sådan en auabee, men nu blev jeg da lidt usikker :-/ jeg må læse lidt mere op på det før jeg beslutter mig.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Når jeg har fået QD drivere på mine Vortech pumper, så er det i hvert fald min Aquabee der skal skiftes som de næste. Det er de 2 ting der "larmer" mest ved mit setup.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Fejl indlæg :biggrin:
Billede
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Hej igen. Jeg kom lige til at tænke lidt på service delen. Hvordan er Royal exclusive s (red dragon) når det kommer til service og reparation af defekte varer? og hvad med reservedele, er de til at betale sig fra?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

christiantt skrev:
Kasper j. skrev:Hvor stort er dit akvarium ? Jeg havde engang 3500 versionen på et 375 liters og den var for kraftig, så hvis du ikke har et meget stort akvarium eller har brug for stor luftehøjde er 2500 versionen nok. Ved en løfte højde på 1,6 meter levere den nok 1500 liter i timen eller mere.
Hvorfor syntes du den var for kraftig Kasper?? Blev flowet gennem sumpen for hurtig eller blev det blæst for hurtigt ud i akvariet??
Strømforbrug 40w
Men kan se at du har din til at stå på en filtersvamp - måske jeg også skal prøve det :)
Jeg synes at den var for kraftig i forhold til at den skummer jeg havde tog cirka 1000 liter vand ind i timer mens flowet igennem sumpen var på 2500 liter i timen. Dog et skøn ud fra hvad jeg kunne se og i forhold til diagram.

Jeg kan ikke se nogen idé i at have et flow der er meget højere en skummerens indtag, da meget af vandet så bare løber forbi skummeren og direkte tilbage til returpumpen. Så vil jeg hellere bruge de ekstra watt på mere cirkulation i display akvariet. Jeg vil mene at et flow på mere end 2-300 liter/timen af skummerens indtag er spild med mindre returpumpen skal bruges til noget bypass eller andet.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Psyk-mads skrev:Hej igen. Jeg kom lige til at tænke lidt på service delen. Hvordan er Royal exclusive s (red dragon) når det kommer til service og reparation af defekte varer? og hvad med reservedele, er de til at betale sig fra?
Super kvalitet! Ingen tvivl om det!
Dog skal du påregne et blive flået hvad angår reservedele..
Morten
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

MoG skrev:
Psyk-mads skrev:Hej igen. Jeg kom lige til at tænke lidt på service delen. Hvordan er Royal exclusive s (red dragon) når det kommer til service og reparation af defekte varer? og hvad med reservedele, er de til at betale sig fra?

puha, det lyder jo ikke godt.

Hvilken vej går du selv? af ren nysgerrighed. Du har også spurgt lidt ind til returpumpe har jeg set :-)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Af ren nysgerrighed, vil du så ikke fortælle hvorfor du ikke vil have en tunze igen? :-)
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

MoG skrev:
Men hvis man passer godt på pumpen får man ikke brugt for reservedele :wink:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Psyk-mads skrev:
MoG skrev:

Hvilken vej går du selv? af ren nysgerrighed. Du har også spurgt lidt ind til returpumpe har jeg set :-)
Jeg hopper nok på en RD ... Selvom jeg godt kunne finde på at prøve en eheim af først.. Koster jo ikke en daddel ..

Kasper: det har du ret i. Dog KAN uheldet være ude .. Pumpen æder en snegl el. Lign.
Morten
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Kasper j. skrev:
MoG skrev:
Men hvis man passer godt på pumpen får man ikke brugt for reservedele :wink:
Alt bliver slidt, også Red Dragon. Jeg har en RD Mini 5000 der larmer voldsomt, øjensynligt pga. almindelig slidtage, så de er ikke ufejlbarlige.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Steffenhn skrev:Af ren nysgerrighed, vil du så ikke fortælle hvorfor du ikke vil have en tunze igen? :-)

Jeg syntes at den tunze returpumpe jeg har larmer for meget :-) Her på det sidste er den også begyndt at pumpe ret ujævnt og hvis den har været slukket har jeg ikke altid kunne få gang i den med det samme igen, ofte har jeg faktisk troet at den var gået helt død. Men jeg købte den brugt så alderen spiller jo også ind :-D så, hovedsageligt fordi at jeg syntes den larmer for meget. Den overdøver sågår min skummer, som jeg i forvejen ikke syntes er særlig støjsvag :-)
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Psyk-mads skrev:
Steffenhn skrev:Af ren nysgerrighed, vil du så ikke fortælle hvorfor du ikke vil have en tunze igen? :-)

Jeg syntes at den tunze returpumpe jeg har larmer for meget :-) Her på det sidste er den også begyndt at pumpe ret ujævnt og hvis den har været slukket har jeg ikke altid kunne få gang i den med det samme igen, ofte har jeg faktisk troet at den var gået helt død. Men jeg købte den brugt så alderen spiller jo også ind :-D så, hovedsageligt fordi at jeg syntes den larmer for meget. Den overdøver sågår min skummer, som jeg i forvejen ikke syntes er særlig støjsvag :-)
Det sjovt med de tunzer, min kan stort set ikke høres (en magen ved dine). Kender godt til det med, at den ikke altid starter efter afbrudt strøm og det er jo knap så fedt :G
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

MoG skrev:
Psyk-mads skrev:
MoG skrev:

Jeg hopper nok på en RD ... Selvom jeg godt kunne finde på at prøve en eheim af først.. Koster jo ikke en daddel ..

Kasper: det har du ret i. Dog KAN uheldet være ude .. Pumpen æder en snegl el. Lign.
Self. men har man mange snegle kan man sætte et gitter, eller hvad det nu hedder, på studsen. Det burde holde snegle ude. I øvrigt så kan pumpen klare mindre partikler på 0,8 mm, eks. sand, da afstanden mellem rotor og pumpehus er stor pga. selve pumpens størrelse.

Men jeg er helt enig i at reservedele er alt for dyre hvis man nu er uheldig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde min RD 8500 til afkalkning. Det kostede en ny rotor. Pris ca 1200 kroner. Da jeg så fik rotoren hjem, viste det sig at den ikke passede.
Hullet til rotoren var for lille. Retur med den og vente på en ny. Jeg kom til at betale returportoen. Det viste sig at de på et tidspunkt havde ændret noget så de nye rotorer var størrere i magneten. Men det havde de jo ikke skrevet blot 2 ord om at man skulle checke inden bestilling.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Carsten skrev:Jeg havde min RD 8500 til afkalkning. Det kostede en ny rotor. Pris ca 1200 kroner. Da jeg så fik rotoren hjem, viste det sig at den ikke passede.
Hullet til rotoren var for lille. Retur med den og vente på en ny. Jeg kom til at betale returportoen. Det viste sig at de på et tidspunkt havde ændret noget så de nye rotorer var størrere i magneten. Men det havde de jo ikke skrevet blot 2 ord om at man skulle checke inden bestilling.

Det var da en noget af en dårlig oplevelse. Fik du den fikset i sidste ende eller købte du noget andet? Man kommer vel ikke uden om at RD er de mest lydløse på markedet, eller tager jeg fejl?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nej, jeg fik den som sådan aldrig fikset, for da den nye rotor kom, stod selve motorblokken af. Så det røg ud alt sammen.
Det er nu en del år siden og mange nye ting er sket på den front.
Men et er 100% sikkert aldrig mere RD pumper til mig.
Om den er mest lydløs ved jeg ikke, og synes det er et lidt underligt spørgsmål. fordi der er så mange andre ting der plasker og støjer, at der skal ret meget lyd til før end det bliver generende. PT. bruger jeg selv en Aquabee 2000 som retur. Har dog en Jebao 3000 liggende, men kan ikke finde strømforsyningen
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg syntes nu ikke at der er noget der plasker her :-D men et tåleligt lydniveau er jo et subjektivt emne. Nu er et lavt lydniveau heller ikke det eneste jeg søger, og heller ikke det vigtigste. Jeg søger lige så meget en solid og energivenlig pumpe, hvis det da ikke er det vigtigste. Det virker lidt som om at returpumper, ligesom så meget andet i den her hobby, nærmest er et religionsspørgsmål.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Psyk-mads skrev:Jeg syntes nu ikke at der er noget der plasker her :-D men et tåleligt lydniveau er jo et subjektivt emne. Nu er et lavt lydniveau heller ikke det eneste jeg søger, og heller ikke det vigtigste. Jeg søger lige så meget en solid og energivenlig pumpe, hvis det da ikke er det vigtigste. Det virker lidt som om at returpumper, ligesom så meget andet i den her hobby, nærmest er et religionsspørgsmål.
Det er det blevet. Har ikke været noget større agenda før.
Men RD pumperne kan bestemt ikke siges at være energivenlige
F.eks bruger en Jebao 4000 max 30w, en mini red dragon 48w
og den mindste rigtige RD som dog er på 6500 liter, bruger 65w
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"