PoulD skrev:En RD pumpe er i hvert fald et godt og sikkert valg.
Som flere har sagt er en RD2500 rigeligt til din balje, men nu spørger du jo om der kan være noget der taler for en 3500. Det er der nok ikke meget der kan, men hvis man leder grundigt
- Hvis det, selvom du måske ikke p.t. har planer om det, kan tænkes at du på et tidspunkt vil opgradere til en større balje
- Hvis du vil købe brugt kan der være meget langt imellem 2500 udgaven på brugt markedet, derimod kan man som regel finde en 3500.
Den bruger så hvis den kører på fuld kraft 24-7 ca. 87 kWh mere om året. Hvis flowet drosles med en ventil vil forskellen dog være betydeligt mindre. Har du så sparet en 1000-1500 kr. på at købe en brugt kan det rigeligt dække den højere elregning den næste 10-15 år.
- Du kunne ved hjælp at et T stykke lade noget af vandet løbe tilbage i sumpen og på den måde skabe langt mere cirkulation i din sump
Jeg tror egentligt helst at jeg vil købe en ny. Så er jeg sikker på at den ikke fejler noget og skulle der tilfældigvis opstå et eller andet inden for kort tid, ja så har jeg jo garantien. Jeg har intet imod at bruge de 2400 -3000 kr på en returpumpe hvis jeg ved at den rent faktisk holder de næste mange år frem og jeg ikke behøver ligge søvnløs af frygt for at den står af når som helst (kan man jo selvfølgelig ikke undgå, men nogle er vel være end andre). MEN hvis der er en pumpe derude der holder lige så lang tid, er støjsvag (modsat min tunze) og som oven i købet er billig, ja så vil jeg hjertens gerne prøve sådan en

Men jeg tror det ender med en RD da jeg ikke gider skulle prøve mig igennem 5 pumper før jeg rammer den rigtige, det kan jo hurtigt blive en små dyr affære.
bima skrev:Jeg har kørt med min Aquabee up 3000 i godt 4 år.
Den hører jeg ikke syntes jeg.
Strømforbrug 40w
Puha, jeg har lige modsatte erfaring med den

Men kan se at du har din til at stå på en filtersvamp - måske jeg også skal prøve det

[/quote]
Jeg var ellers lige klar til at bestille sådan en auabee, men nu blev jeg da lidt usikker :-/ jeg må læse lidt mere op på det før jeg beslutter mig.