Lidt hjælp til balling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Lidt hjælp til balling

Indlæg af jbnhf23 »

jeg har lige et par spørgsmål til tilsætning af ballingvæskerne med magnesium, som i garanteret kan svare på :y

1 - er der et forhold mellem mængden tilsat af balling dunk3 og en eller flere af de andre dunke?
2 - hvis nu jeg kender mit forbrug per dag af fx calcium, mg og kh, findes der så en beregner der kan anvise hvor mangle ml af hver væske der skal tilsættes.
3 - er det vigtigt at opløse de anviste mængder salte i den anviste mængde vand, fx 358 gr Calciumchlorid-Dihydrat i 5 l vand. kan det ikke bare blive opløst i fx 3 liter vand ?

mvh jesper
jennifer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Re: Lidt hjælp til balling

Indlæg af jennifer »

Hej, du kan godt opløse salte i mindre volumen, medmindre mætningspunktet er nået ved 358 g af CaCl2 i 5 l.
Mvh.Jen
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

1. Der skal tilsættes det samme fra alle 3 dunke. F.eks. 5 ml. fra hver hver 2. time eller lignende.
2. Der er umiddelbart ikke en beregner. Der er ca 72 gr calciumchlorid/liter.
Jeg startede som angivet i vejledningen - kontrollerede calcium og kH efter 1 uge og hvis de var for lave blev de umiddelbart korrigeret over et par dage m. calciumchlorid og natriumbicarbonat. (mængden kan regnes ud med en reefcalculator (prøv at google dette ord). Derudover øgede jeg tilsætningen af balling.
Kontrollere det igen om 1 uge - Korrigere umiddelbart over 2 dage hvis det er for lavt - øge Balling tilsætning.
Hvis en eller flere værdierne er for høje, fjerner jeg den tilsætning i nogle dage eller 1 uge og skruer ned for mængden af tilsætning. Der går ikke mange uger, før end du har rimelige stabile værdier.
3. Grunden til at det er de angivne mængder i den angivne mængde vand, er at natriumbicarbonattilsætningen er nær sit mætningspunkt og du kan dårligt lave den mere koncentreret. Ideen er at der skal tilsættes det samme fra hver dunk.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

Tak for svarerne.

Tror de gyldne stikord er: dosere lige meget fra hver dunk - den havde jeg ikke luret, og mætningsgraden i vand :-)

det med lige meget fra hver dunk, gælder det også med magnesium-dunken?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har forstået det i retning af at Mg kan drille lidt, da det også kan komme fra andre kilder. Juster det ind på samme måde som de 3 andre ting, og check indtil du finder balancen. Hvis dit Mg niveau er lavt fra start af, så er det ganske store mængder der skal bruges for at få det op på det ønskede niveau.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Eskildsen skrev:1. Der skal tilsættes det samme fra alle 3 dunke. F.eks. 5 ml. fra hver hver 2. time eller lignende.
2. Der er umiddelbart ikke en beregner. Der er ca 72 gr calciumchlorid/liter.
Jeg startede som angivet i vejledningen - kontrollerede calcium og kH efter 1 uge og hvis de var for lave blev de umiddelbart korrigeret over et par dage m. calciumchlorid og natriumbicarbonat. (mængden kan regnes ud med en reefcalculator (prøv at google dette ord). Derudover øgede jeg tilsætningen af balling.
Kontrollere det igen om 1 uge - Korrigere umiddelbart over 2 dage hvis det er for lavt - øge Balling tilsætning.
Hvis en eller flere værdierne er for høje, fjerner jeg den tilsætning i nogle dage eller 1 uge og skruer ned for mængden af tilsætning. Der går ikke mange uger, før end du har rimelige stabile værdier.
3. Grunden til at det er de angivne mængder i den angivne mængde vand, er at natriumbicarbonattilsætningen er nær sit mætningspunkt og du kan dårligt lave den mere koncentreret. Ideen er at der skal tilsættes det samme fra hver dunk.
Jeg er lidt uenig med dig :) som udgangspunkt kan du godt tilsætte det samme, for at se hvordan værdierne udvikler sig, men her efter er man nød til at tilsætte efter behov, koraller er ikke små maskiner, hvor at hvis man tilsætter x antal ml af Ca, KH og Mg får man altid perfekte værdier/resultat, nogen gange bliver der brugt mere af den ene tilsætning, andre gange den anden, derfor de konstante målinger af vandet, og derfor kan man ikke bare tilsætte, den samme mængde af Ca, KH og Mg, så tilsæt efter forbrug, og hold værdierne så stabile som muligt, det vil være mit råd. :GO
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Benny skrev: så tilsæt efter forbrug, og hold værdierne så stabile som muligt, det vil være mit råd. :GO
nu er vi sikkert ude i noe flue knepperi,men stabile????
hvad er det?
stabilt menes der ingen sving i vaerdierne?
i saafald er der en död balje der er tale om LOL :T
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

JA JA ole, hvis man vil misforstå noget, så har du lige bevist at det er muligt ....... LOL :P

Det er de små sorte der er bogstaverne...... jeg skrev "stabile som muligt" det vigtige ord her er "muligt" :Peace: :GO get another :beer:
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Benny skrev:JA JA ole, hvis man vil misforstå noget, så har du lige bevist at det er muligt ....... LOL :P

Det er de små sorte der er bogstaverne...... jeg skrev "stabile som muligt" det vigtige ord her er "muligt" :Peace: :GO get another :beer:
knap dog selv en bajer op mester hvis du da kan komme til det :h
det er vel ingen der er saa dum at de maaler flere gange daglig pa sin balje,hvis du vil vide hvor meget vaerdierne rykker sig saa maal hver dag paa samme tidspunkt!!
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Ole, et lille spørgsmål, hvor har jeg skrevet, at man skal måle sine værdier, flere gange om dagen ?
Jeg mener ikke med " konstante målinger", at man skal måle flere gange om dagen, jeg tror umiddelbart at du tager mine ord for bogstaveligt :)
Men det er nok en god ide, at måle mere, når man er ved at køre sin balling ind.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

- og tilbage til studiet -

Hvis det er korallerne, der bruger calcium og natriumbicarbonat, bruger de dette i et konstant forhold, som svarer til det der er i de 3 dunke (den sidste dunk er for at få det korallerne ikke har brugt til at blive til rigtig havvand.
Desværre bruger andre ting også natriumbicarbonat (kH) og calcium, f.eks. biofilm, skummer, andre kemiske reaktioner og bakterier.
Derfor kan værdierne godt skride fra hinanden.
Magnesium er lidt en historie for sig, da det ikke bruges i et fast forhold under dannelse af koralskeletter. Der er mange, der er glade for at tilsætte det regelmæssigt og i en fast dosis via en ballingtilsætning - man kan så supplere eller nedjustere den dosis akvariet skal have for at være stabilt. For lave værdier kan give kalkudfældning spontant som noget der ligner slam og for høje værdier hæmmer nok koralskeletdannelsen.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

ole. skrev:
Benny skrev:JA JA ole, hvis man vil misforstå noget, så har du lige bevist at det er muligt ....... LOL :P

knap dog selv en bajer op mester hvis du da kan komme til det :h
det er vel ingen der er saa dum at de maaler flere gange daglig pa sin balje,hvis du vil vide hvor meget vaerdierne rykker sig saa maal hver dag paa samme tidspunkt!!
Med fare for at blive kaldt dum :wink: vil jeg godt sige, at det under visse omstændigheder kan være nødevendigt at måle flere gange om dagen.
En af de værste ting for ens koraller er jo et pludseligt fald/stigning i navnlig Kh.
Pludselige ændringer er som udgangspunkt altid noget biks, men ændringer i Kh kan ske inden for timer og så KAN det gå galt.

Jeg tror det er det Benny helt korrekt refererer til. De svingende værdier.
Specielt under indkøring kan værdierne være svære at få stabile
JEG har ihvert fald målt flere gange dagligt, fordi omstændighederne gjorde det nødvendigt for mig at jeg skulle kunne gribe ind så hurtigt som muligt.

Et eksempel:
Den 15.08: Måler jeg kl. 07.55 Kh= 9,0 Måling Kl. 23.30 Kh= 8,3 Jeg booster med 450ml Carsten Kh
Den 16.08 Måler jeg kl 07.40 Kh= 8,9. Jeg booster med 400ml Kh. Måling Kl. 16.30 Kh 8,3. Måling Kl. 22.30 Kh = 8,3 Booster med 400ml.

Dette fortsætter i to - tre dage indtil værdierne er stabile igen.
Idag er de stabile (har dog ikke målt endnu :sneaky2: ), men gør det senere.

Så jeg er alt i alt enig med Benny :T

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hvorfor skal jeg vaere dum? du skriver jo ikke modbydelig til mig?
alle ved at ph vaerdien svinger udover dagen,det er svaert at slaa koraller ihjel selv svaere koraller hvis akvariet er sat op korrekt
det er organismene der styrer kemien ikke omvendt LOL
og hvor er det irriterende skummeren altid gaar amok om natten hvor man skal hvile LOL
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

Carsten skrev:Jeg har forstået det i retning af at Mg kan drille lidt, da det også kan komme fra andre kilder. Juster det ind på samme måde som de 3 andre ting, og check indtil du finder balancen. Hvis dit Mg niveau er lavt fra start af, så er det ganske store mængder der skal bruges for at få det op på det ønskede niveau.
Hvilke andre kilder taler vi om her?

Hvorfor flipper skummeren ud om natten?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

det gör den heller ikke,jeg har min slukket om natten fordi jeg fodrer der.
jeg mener det er mg i noritang bla, man fodrer med,jeg maa indrömme min balje mangler kalkalger jeg tror det er fordi jeg har sa lidt med lys
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mineral Salt (MS) - Tilsættes som et gennemsnit af Ca og kh... (Ca+Kh/2)

f.eks:

20ml af Ca og 20ml af Kh = 20ml af MS (Lige meget af hver som normalt, når forbrug passer 100% med tilsætning.)

20ml af Ca og 30ml af Kh = 25ml af MS (Ekstra Kh, for at hæve den...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

ole. skrev:det gör den heller ikke,jeg har min slukket om natten fordi jeg fodrer der.
jeg mener det er mg i noritang bla, man fodrer med,jeg maa indrömme min balje mangler kalkalger jeg tror det er fordi jeg har sa lidt med lys
Får fiskene mad i mørke? Kan man det? Hvad er formålet med at fodre om natten?

amddurin skrev:Mineral Salt (MS) - Tilsættes som et gennemsnit af Ca og kh... (Ca+Kh/2)

f.eks:

20ml af Ca og 20ml af Kh = 20ml af MS (Lige meget af hver som normalt, når forbrug passer 100% med tilsætning.)

20ml af Ca og 30ml af Kh = 25ml af MS (Ekstra Kh, for at hæve den...)

Det giver mening. Er MG uafhængig af MS og omvendt?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jbnhf23 skrev:
ole. skrev:det gör den heller ikke,jeg har min slukket om natten fordi jeg fodrer der.

fisk?? hvad skal du med balling hvis du "kun" har fisk?
akvariet ser helt anderledes ud om natten pröv at kig engang,men fiskene sover somregel
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

ole. skrev:
jbnhf23 skrev:

fisk?? hvad skal du med balling hvis du "kun" har fisk?
akvariet ser helt anderledes ud om natten pröv at kig engang,men fiskene sover somregel
det var blot fordi du nævner noritang. men kan godt se det er i forbindelse med mg :-)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

haha send bolden videre
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg er svar skyldig mht Mg, men syntes ikke det er nævnt i vejledningen med Mg på Wiki...

Jeg har indtil nu selv brugt Balling uden Mg og tilsat Mg fra en bøtte "MG Instant Pro"

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"